(...) Binnen onze gemeente wordt er nooit melding van gemaakt dat sommige doople...

Ds. J. Driessen / Geen reacties

Vraag

Een vraag aan een predikant uit de Gereformeerde Gemeenten. Binnen onze gemeente wordt er nooit melding van gemaakt dat sommige doopleden zich ontrokken hebben aan de gemeente, omdat ze nooit meer naar de kerk gaan. De reden is volgens de kerkenraad dat dit niet wordt meegedeeld, omdat het heel pijnlijk is voor de ouders om in het kerkblad te lezen, dat hun zoon/dochter zich als dooplid heeft ontrokken. Mijn vraag is: kan dit kerkordelijk binnen de Gereformeerde Gemeenten?

Antwoord

Beste vraagsteller(ster),

Mijn antwoord kan kort zijn. Kerkordelijk is er geen verplichting om mededeling te doen aan de gemeente dat doopleden zich hebben onttrokken aan de gemeente. Dat wordt aan het beleid en de wijsheid van de plaatselijke kerkenraad overgelaten. In sommige gemeenten gebeurt het niet, in andere wel., hoe pijnlijk ook voor de betreffende ouders. Maar dan geldt ook hier: "En hetzij dat een lid lijdt, zo lijden al de leden mede". Bovendien heeft de mededeling ook een "waarschuwend" element: ga deze weg niet!

Met vriendelijke groet,
Ds. dr. J. Driessen