Openbaring volgens ds. N. ter Linden

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Ik dacht eerst altijd dat het boek Openbaring een blauwdruk van de ondergang van de wereld was. Na lezen van “Het verhaal gaat” van ds. N. ter Linden blijkt dat het alleen om de ondergang van het Romeinse Rijk gaat en het teken 666 een vertaling is voor de naam van de toen heersende Romeinse keizer. Klopt dat wel?

Antwoord

Het boek Openbaring is een boek waar het gaat over de dingen die haast geschieden moeten, zoals we lezen in hoofdstuk 1. Dat betekent dat het hier gaat om de hele wereld en kerkgeschiedenis, de strijd tussen het rijk Gods en het rijk van de vorst der duisternis van het begin tot het einde toe. Uiteindelijk zal de Heere de overwinning geven. Gods kerk mag weten te leven in een wereld die al overwonnen is, want Jezus Christus heeft de satan al overwonnen op Golgotha. De totale overwinning zal zijn wanneer de Heere wederkomt om te oordelen de levende en de doden.

Het getal 666 is het getal van de antigoddelijke machten, dus niet alleen van een keizer uit een ver verleden maar ook van alles wat zich verheft tegen de Heere en Zijn kerk. Die krachten en machten zullen eenmaal overwonnen worden en verwezen worden naar de buitenste duisternis waar wening zal zijn en knersing van de tanden, zoals Jezus het Zelf zegt. De uitleg die ds. Van der Linden geeft is dus niet volledig en op z'n zachtst gezegd: onbetrouwbaar.

Ds. A. J. Schalkoort