Met onbekeerde trouwen

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Ik ben niet de vraagstelster van de vraag “Geloof eisen van vriend” maar voel met haar mee. Uw antwoord ds. Baan is duidelijk als het over haar man zou gaan. Maar ze zijn nog ongetrouwd. Kun je als gelovige met iemand trouwen die nog niet bekeerd is? Wellicht gaat hij trouw naar dezelfde kerk als de vraagstelster, maar kan zij dan met hem trouwen als Hij niet weet dat de Heere Jezus ook voor hem gestorven is? Zou dat niet het vormen van een ongelijk span zijn?

Antwoord

Je kunt een heleboel variaties bedenken op de hierboven gestelde situatie. Is het mogelijk om twee geloven op één kussen te organiseren?

Ik herinner me uit de jaren zeventig van de vorige eeuw nog heel goed dat het op een bepaalde manier als een geweldig positieve zaak werd beschouwd om een gemengd huwelijk (rooms-protestants) aan te gaan. Zowel de pastoor (die de inzegening van het huwelijk dan wèl persé moest uitvoeren!) als de dominee (die de preek best mocht houden!) maakten -onder grote belangstelling van familie, buren, vrienden en bekenden- dit ‘toonbeeld’ van christelijke oecumene werkelijk. Het plaatselijk weekblad schreef er achteraf lovende woorden over met een prachtige foto erbij!

Wat de werkelijkheid na ruim een jaar bleek te zijn? Het stel deed heel simpel nergens meer aan! Statistisch bleek in dergelijke zaken ergens tussen de 95 procent en 100 procent van de jonggehuwden elke kerk de rug te hebben toegekeerd. De trouwdienst was alleen nog ‘leuk’ voor oma en het fotoboek.

Dat dit zo zou aflopen, hoefde overigens niemand te verbazen, want Paulus had in één van zijn brieven al geschreven dat men geen juk moest aandoen met een ongelovige! En dat was bepaald geen opvatting, die veroorzaakt werd door miezerigheid en bekrompenheid van de kant van de apostel Paulus! Bij een huwelijk kun je twee verschillende levensbeschouwingen nu eenmaal slecht gebruiken.

Alleen is het dan nog wèl de vraag wat Paulus met dat "juk" bedoelt. Wij horen in dat woord "juk" al snel iets van: gebondenheid, lastigheid, beperking. Kortom: het dragen van een juk is alleen maar lastig!

Toch bedoelt Paulus met het beeld van een juk iets anders. In 2 Korinthe 6:14 zegt de apostel, dat we geen juk aan moeten trekken met een ongelovige. Wat bedoelt Paulus daar met dat juk? Om het wat simpel te houden: een juk was een houten balk die over de nek van bijvoorbeeld twee runderen naast elkaar werd vastgemaakt. De bedoeling was om zo'n span in te zetten voor het zware werk op het land. Samen trokken die dieren dan de ploeg, of een zware kar. Maar nu had de Heere in Deuteronomium 22:10 nadrukkelijk verboden om een rund èn een ezel naast elkaar onder één juk in te spannen. Waarom dat verbod? Wel, zo'n juk gaat wringen! Het ene dier zal het werk moeten doen, terwijl het andere er voor spek en bonen naast loopt. Of, wat erger is: dat dier kan zelfs gewond raken door het kapot schuren van de nek van die ezel. En dàt mocht men een dier niet aandoen!

Welnu, twee geloven op éen kussen, daar sláápt niet alleen de duivel tussen, maar daar gaat diezelfde duivel ook tussen de beide trekdieren aan het rommelen en wringen. Net zolang totdat het edele span geen stap meer vooruit kan zetten!

Nu had de vragensteller het over een ‘spannetje’ bij wie de één tot geloof was gekomen en de ander niet. Van een afstand kan ik niet precies bekijken hoe dit kerkelijke spannetje er precies uitziet, maar gezien de vraag krijg ik wel de indruk dat het nu al behoorlijk schuurt! Als die twee hun juk op die manier gaan dragen, wat gaat er dan gebeuren? Het is nu al te zien: komt er straks moeite en spanning, tegenslag, ziekte of de dood in dat huwelijk, dan stapelen de vragen en zorgen en moeiten zich moeiteloos op. Het juk gaat steeds heftiger en pijnlijker schuren! Van samen de kar trekken komt zo niet veel terecht!

Dus: als je vraagt wat je nú moet doen, dan zou ik zeggen: leg die vraag nu maar aan de Heere voor!

Met een hartelijke groet,
Ds. M. Baan

Lees meer artikelen over:

relatie met niet-gelovige