Forces of Nature

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Pas ben ik in het Omniversum in Den Haag geweest (de film Forces of Nature). Ik zag er meer mensen van onze gezindte zitten en toch heb ik er niet echt een goed gevoel over. Heeft iemand deze film soms ook in het Omniversum gezien of kan er meer over vertellen en eventueel tegen waarschuwen?

Antwoord

Beste vriend(in),

Er blijven zaken in ons leven waarover onder christenen verschillend gedacht wordt. Jaren geleden behoorde het verschijnsel  ‘radio’ daartoe. Op dit moment is in delen van onze gezindte de film nog een hot item. Ik ga nu niet in op het verschijnsel film, maar alleen op je vraag. Jammer overigens dat je in je vraag je “minder goede gevoel” niet verder omschrijft. Ikzelf heb de film niet gezien en mijn oordeel is dus gebaseerd op hetgeen de website van het Omniversum laat zien.

Volgens de informatie die ik bekeken heb gaat het in deze film om enkele zeer indrukwekkende natuurverschijnselen. Deze natuurverschijnselen zijn gefilmd door wetenschappers die onderzoek doen naar deze verschijnselen met het doel om in de toekomst te komen tot minder slachtoffers. De film is dus  niet gemaakt door een paar ‘waaghalzen’, maar hij is gemaakt tijdens een nuttig onderzoek.

Nogmaals ik weet niet waar je moeite met deze film in ligt, of het gaat over een film op zich of over het feit dat men misschien dingen verteld die uitgaan van de evolutietheorie...

Mij persoonlijk lijkt het dat je naar deze film best mag kijken met een stukje verwondering over de schepping en de eeuwige kracht en de Goddelijkheid van de Schepper die je zo ziet (NBG art. 2).  Bepalend is of je kunt kijken met het vertrouwen van Zondag 9. Dat je deze machtige Schepper als je vader (in Christus) hebt leren kennen en Hem hebt leren vertrouwen en liefhebben.

Tegelijk laten de oerkrachten van de schepping ook iets zien van de toorn van God over onze zonden. Deze toorn zal zich straks richten tot hen die het evangelie waarin Jezus wordt aangeboden als Degene die ons verlost van de toekomende toorn hebben verworpen. (zie 2 Thess 1:7,8 en 1 Thess 1:10). Zo roepen de krachten van de natuur ons ook op om te vluchten tot Jezus.

Hopelijk heb je zovoldoende antwoord. Mocht ik het mis hebben in de beoordeling van deze film sta ik open voor correctie. Maar laten we niet vergeten dat het gaat om onze houding t.o.v. de Schepper en Zijn Zoon. Als we dat beseffen vervallen we niet in twistvragen over iets waar het uiteindelijk niet over gaat. (1 Kor 6 : 12).

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

films