Paulus was een leugenaar

Ds. K. den Boer / Geen reacties

Vraag

Ik (meisje van 15) kwam iemand tegen en die zei dat Paulus een leugenaar was. -Zijn eerste reden hiervoor is omdat hij zelf in Romeinen 3:7 zegt dat hij loog om mensen over te halen naar het christendom. Zijn tweede reden hiervoor was omdat hij in Romeinen 9:33 dit zegt: “Zoals geschreven staat: Zie, Ik leg in Sion een steen des aanstoots en een struikelblok. En: Ieder die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.” Terwijl in Jesaja 28:16 dit staat: “Daarom, zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik leg in Sion een steen ten grondslag, een beproefde steen, een kostbare hoeksteen, die vast gegrondvest is. Wie gelooft, zal zich niet weg haasten.”

Die man vertelde mij dat Paulus dit anders heeft verwoord om mensen van het jodendom naar het christendom over te halen. Ik weet het even niet meer... Ik heb de laatste tijd al zo veel vragen en twijfels over de Bijbel, en nu dit weer. Kan iemand uit de HHK hier een antwoord op geven?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ja sowieso, Paulus is een leugenaar, een christenvervolger. Ik ben ook een leugenaar. Alle mensen zijn leugenaars zegt de dichter van Psalm 116. Maar het Woord is recht. Want het Woord is geïnspireerd door de Heilige Geest. Zo is Paulus door de Heilige Geest geïnspireerd om de brief aan de Romeinen te schrijven. En in het vers kort voor vers 7 uit Romeinen 3 zegt Paulus: “Doch God zij waarachtig, maar alle mens leugenachtig” (vers 4). Dus ja Paulus is een leugenaar. Maar God kan niet liegen. En daarom is het de verwondering van Paulus, dat ondanks de leugenachtigheid van mensen, God toch hem gebruikt als een middel om Zijn heerlijk evangelie te delen. En het Woord van God is onfeilbaar. Want de Heere is goed. De Heere wil niet dat mensen verloren gaan en daarom zoekt Hij mensen op door Zijn Woord te laten verkondigen, door leugenachtige, zondige mensen en hij laat hen de zeer blijde boodschap doorgeven waarvan Paulus in Romeinen 1 van zegt dat het een kracht Gods tot zaligheid voor een ieder die gelooft.

Ik weet de intenties van de man die je hebt gesproken niet, ik ga ervan uit dat die goed zijn. Maar een Bijbeltekst moet je altijd in zijn context lezen. Wat was de intentie van de Bijbelboekschrijver? Paulus preekte Christocentrisch, dus Christus, de verzoening met God door Christus stond centraal bij Paulus. En Paulus laat zien aan de Joden dat juist alleen door het geloof in de Heere Jezus Christus een mens wordt gerechtvaardigd.

Ik hoop dat je zo een antwoord op je vraag hebt gekregen. Lees de Bijbel in zijn verband, pak de Bijbel met uitleg erbij, of de kanttekeningen en bid of de Heere de deuren van het Woord wil openen! Romeinen 1: 16: “Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk, die gelooft, eerst den Jood, en ook den Griek. 17 Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.”

Hartelijke groet,
Ds. K. den Boer