Kinderen geen verbinding met predikant

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Al maanden loop ik als vader met het probleem dat we elke zondag onze kinderen als het ware meesleuren naar de kerk. Vroeger keek ik naar deze speciale dag uit, tegenwoordig zie ik er nogal eens tegenop. Het is zo ongelooflijk moeilijk om met name pubers mee te nemen naar onze Gereformeerde Gemeente waar we lid zijn.

Gistermiddag hadden we een doopdienst. Je wijst dan de kinderen erop: kijk en luister goed. Maar wat triest, als opnieuw onze dominee tijdens de dooptoespraak geen enkel woord heeft voor de kinderen en jongeren. De dooptoespraak is altijd kort en vooral heel theoretisch. Ik vind dit zo lastig. Ik mag als vader toch verwachten dat (naast wat wij als ouders doen) een dominee wijst op de beloften van de doop, het troostvolle van dit sacrament, het water dat wijst naar het bloed van Jezus. Onze vorige predikant betrok de kinderen erbij. Hoewel je natuurlijk de huidige dominee niet mag vergelijken met zijn voorgangers, betreur ik de minimale aandacht voor de kinderen en jongeren.

Onlangs bezochten we een doopdienst van familie; de kinderen mochten daar naar voren komen, de dominee betrok alle kinderen erbij. Wat een aandacht en vooral wat een boodschap. Onze kids genoten. De vorige predikant liet altijd psalmen zingen die op de basisschool werden geleerd. Dit gebeurt niet meer, wat we ook jammer vinden. Onze huidige predikant laat zich niet graag iets voorschrijven, hij is nogal eigengereid. Als de kinderen in de kerk de psalm mogen meezingen die ze op school hebben geleerd, dan geeft dit verbinding.

Gisteren had onze dominee tijdens de preek een voorbeeld voor de jongens en meisjes. Hij vertelde: stel dat je wordt beroofd van 100.000 euro op straat. Onze kinderen liggen dan thuis helemaal in een deuk. Ik zal niet alles herhalen wat er dan wordt gezegd, maar het werkt onder onze kinderen bevreemdend. Want een kind heeft toch geen 100.000 euro op zak? Het schiet dan totaal zijn doel voorbij; diep in mijn hart geef ik ze gelijk, terwijl we dan als ouders ook moeten corrigeren.

Momenteel ervaar ik als vader het zo: onze kids gaan mee naar de kerk en hun enige activiteit is snoepjes eten en een duit in het zakje doen. Natuurlijk mogen ze meeschrijven, maar als ze er weinig van begrijpen veranderen schrijfboekjes in kleurboeken. Betrokkenheid vinden we heel belangrijk, maar hoe kunnen we van kinderen verwachten dat ze luisteren naar preken die ze nauwelijks begrijpen en ze veelal dienen als vulling voor de anders lege kerkbanken. Afgelopen zomer waren we heel blij dat onze kinderen met aandacht hebben geluisterd naar een andere dominee. Dit gebeurt ook regelmatig met leesdiensten. Ik waardeer onze kerkenraad in hun keuze voor de preken die worden gelezen.

Kan en mag dit een reden zijn om van kerkverband of van gemeente te veranderen, hoewel we ons enorm verbonden voelen met de Ger. Gem.? Maar er is geen verbinding met onze predikant.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is voor mij moeilijk om op de prediking van uw predikant in te gaan. Ik ken hem niet en ken zijn prediking niet. En dan nog is het moeilijk de inhoud van een preek te beoordelen. De Schrift moet uitgelegd. Dat eerst. Je moet horen wat God gesproken heeft. En daarna de toepassing naar de hoorders. Dat zijn gevallen mensen, zondige mensen, mensen die midden in de wereld staan met hun verdriet, kruis en vragen. Genoeg dus om daar Gods Woord over te laten schijnen. Uw kinderen moeten gewoon een eerlijke boodschap horen, een boodschap die op de Bijbel gefundeerd is.

Jezus leert in Mattheüs 18 dat als er iets is met onze broeder, en dus ook met uw predikant, dat u dit persoonlijk met hem moet bespreken. Ik hoop dat u daartoe de moed en eerlijkheid hebt. Indien niemand ooit de moed heeft dat onder zijn aandacht te brengen, hoe kan hij zich dan corrigeren?

De kinderen zouden kunnen doen wat we in Handelingen 17:11 lezen. Het moet hen aanzetten tot onderzoek. Allereerst of de Bijbel zegt wat de dominee zegt, en eens een goed boek dat over bekering en geloof handelt te lezen… Ze zouden ook met hun dominee kunnen spreken in plaats van over hem spreken.

Ik begrijp dat u uw kinderen graag bij de kerk houdt. U ziet ze nu losraken van de gemeente en de prediking aldaar. Bespreek het met ze. En wijs vooral op wat de Bijbel en onze belijdenisgeschriften zeggen. Vergeet vooral het gebed niet. De Heere wijze u de weg.

Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

predikant