Dieren zegenen

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Mogen dieren gezegend worden?

Antwoord

Er staat in Ps.36:2 (berijmd): "Hij (Heere) zegent mens en beest en doet Zijn hulp nooit vrucht’loos vergen." Zo wordt in de Bijbel gewezen op het feit dat men goed voor de beesten moet zijn: de rechtvaardige kent het leven van zijn beest (Spreuken 12:10). Maar werden deze beesten ook gezegend met een zegenspreuk? Als er al over zegenen gesproken werd was dat meer gericht op de zegen voor de boer.

Zoals mensen gezegend werden met de handoplegging, was dat niet voor beesten het geval. Er is toch een groot onderscheid tussen mens en dier. We  noemen dat onderscheid wel in het hebben van een ziel voor de mens. Bij beesten spreken we daar niet van. Omdat de mens een ziel heeft, moet hij ook verantwoording voor God afleggen wat hij gedaan heeft met zijn leven. Dat is het eigene van de mens. Iemand had eens een heel gesprek met een vriend over dingen van alle dag. Bij het scheiden zei hij: "We hebben het over veel dingen gehad, maar ik wil nog zeggen: vergeet je ziel niet." Ach, soms bidden kleine kinderen wel voor het zieke poesje, maar toch is dat anders dan voor het zieke broertje.

Voorbeelden van dieren worden in de Bijbel veel gebruikt. Dan denken we in het bijzonder aan schapen en lammeren. Denk aan onze Zaligmaker, Die aangewezen wordt door Johannes de Doper: ”Zie het Lam van God dat de zonde der wereld wegneemt.” En: als een Lam werd Hij ter slachting geleid. Dieren werden wel geofferd, maar van zegenen lezen we niets.

Tenslotte. Als we de zegen horen aan het einde van de kerkdienst, dan is deze onmogelijk voor honden en katten bestemd. Wel mogen we weten dat het nieuwe Jeruzalem en de nieuwe aarde de schepping zoals in Genesis 1 getekend wordt, weer geheel tot haar recht zal komen, inclusief dier en de natuur. Gezegend door Zijn milde hand.

Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

dierenzegen