Gruwelijke hoofdpijnen

drs. A. Meijer / 4 reacties

Vraag

Ik word geteisterd door gruwelijke hoofdpijnen, waarbij ik soms misselijk van de hoofdpijn ben zonder te moeten overgeven. Volgens de dokter geen migraine. Niets helpt: paracetamol, sterke pijnstillers, gesprekken psycholoog... Soms wil ik dood om van die gruwelijke pijn af te zijn. Wat moet ik doen? Het enige wat ik nog weet is iets van handoplegging, magnetiseur, etcetera.

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat verschrikkelijk dat je er zo onder lijdt dat je soms zelfs het leven niet ziet zitten! En als je dan bij de dokter bent geweest en niets helpt, dan is dat wel uitzichtloos. Ik kan begrijpen dat je het dan, ten einde raad, zoekt in niet reguliere geneeswijzen. Toch zou ik daar erg voorzichtig mee zijn. Ik zie zelf nogal eens dat er veel geld wordt uitgegeven aan iets wat niet werkt.

Los van het geld is er ook kans op occulte belasting. Dan ga je van kwaad tot erger. Al wil ik wel graag een uitzondering maken voor het gebed (ook door anderen) en meditatie. De God van de Bijbel is een God van wonderen. Nog steeds. Uiteraard met als besluit: "Uw wil geschiede."

Verder raad ik je aan om terug te gaan naar de huisarts. Er zijn hoofdpijnspecialisten waar hij of zij naar toe kan verwijzen. Ook bestaan er revalidatieprogramma's voor chronische pijn. Als het goed is weet jouw huisarts hier meer over te vertellen.

Met vriendelijke groet, sterkte, genezing en wijsheid,
A. Meijer, huisarts

Lees meer artikelen over:

hoofdpijn
4 reacties
schoenveter
Ik zou een andere arts raadplegen om na te gaan waar het probleem dan vandaan komt. Of een hoofdpijncentrum bezoeken die er meer ervaring mee heeft. Dit kan een verhelderende kijk geven op de situatie. Vooral omdat ik nu alleen lees wat je niet zou hebben (en het wellicht toch is). Je wilt weten waar dit vandaan komt. Dan zou je behalve pijnstillers (die toch niet echt werken) ook kunnen kijken naar een dieet en/of medicijnen/middelen die (erge) aanvallen kunnen voorkomen of verminderen.

Heeft de psycholoog iets kunnen vinden? Bijvoorbeeld persoonlijke problemen, last van angst/onzekerheid/stress? Iets wat een trigger zou kunnen zijn?

Pijn is niet iets wat je normaal moet vinden als je 'gezond' bent, vooral niet als dit zo hinderlijk is. Probeer het overzichtelijk te maken door een dagboek over bij te houden en te zien of er iets herhaaldelijk aanwezig is in de dagen vooraf aan de aanvallen. Ook dit kan aanwijzingen geven waar je op moet letten.
drj
Een goed antwoord van de deskundige. Zulke zware hoofdpijn is heel belastend, maar kan desondanks door eenvoudige factoren als stress, voeding en andere zaken worden veroorzaakt en/of in stand gehouden. Houd er rekening mee, dat het een tijd kan duren, voordat de behandeling aanslaat, maar het is zeker mogelijk een beter leven te voeren met minder hoofdpijn.
drernie
Bij aanhoudende ernstige hoofdpijnklachten is het zinvol om een organische oorzaak uit te sluiten.
Race406
Gruwelijke hoofdpijn. Ik ken het. Bij mij heeft het een tijdje geduurd voordat de (juiste) diagnose werd gesteld. Het bleek clusterhoofdpijn te zijn. Gezien je opmerking over niet meer willen leven zou het dat weleens kunnen zijn. Clusterhoofdpijn wordt ook wel "zelfmoord hoofdpijn" genoemd.
Zoek maar eens op internet, er staat genoeg over op. Symptomen, behandelingen, medicijnen etc.
Bij mij slaat de medicatie gelukkig weer aan.

Maar laat vooral niet na om te vragen je door je huisarts te laten doorverwijzen naar een specialist! Die kunnen je verder helpen of verder doorverwijzen.
Sterkte!