Werk als leerkracht en moederschap combineren (update)

Reformatorische Maatschappelijke Unie / 3 reacties

Vraag

Ik werk op een reformatorische school als leerkracht. Deze schoolvereniging heeft als stelregel dat iedereen minimaal 0,5 fte moet werken en daarnaast alle studiedagen moet komen. De dichtstbijzijnde reformatorische/behoudend christelijke scholen zijn een half uur verder. Nu ben ik, en een aantal collega's met mij, in de situatie dat we jonge kinderen hebben. Een aantal mag bij gratie dit jaar twee dagen werken in combinatie met ouderschapsverlof. Als ik in de Bijbel lees hebben we als moeder een heel duidelijke taak in het gezin. Het is belangrijk dat we thuis bij de kinderen zijn. Nu zijn de kleuters op woensdag vrij en kunnen leerkrachten die dag bijna niet vrij krijgen.

1. Hoe kan het dat er binnen het reformatorische onderwijs zulke eisen worden gesteld, juist met het oog op de gezinnen achter de leerkrachten?

2. Hoe moet ik als moeder en leerkracht hiermee omgaan? Aan de ene kant kan ik het onderwijs niet in de steek laten. Aan de andere kant voelt het zo slecht om mijn kleuters op woensdag en studiedagen steeds weg te brengen, terwijl dat juist belangrijke tijd is om samen door te brengen.

Hartelijke groet van een bevlogen leerkracht en een bevlogen moeder.

Antwoord

Er worden twee vragen gesteld:

  1. Hoe kan het dat er binnen het reformatorische onderwijs zulke eisen worden gesteld, juist met het oog op de gezinnen achter de leerkrachten?
  2. Hoe moet ik als moeder en leerkracht hiermee omgaan?

Je kunt hier op twee manieren naar kijken: juridisch en ethisch. Gezien de vraagstelling denk ik dat het hier met name gaat om het tweede aspect, dus ik zal daar eerst en vooral op ingaan.

Ik denk dat het een terechte vraag is, en gezien de krapte op de arbeidsmarkt op dit moment zou ik die vraag ook gerust bij de school neerleggen. Misschien is dat al gedaan, maar dat lijkt me in elk geval de eerste stap. Aan de andere kant kan de school natuurlijk ook argumenten hebben waarom leerkrachten minimaal 0,5 fte moeten werken. Denk aan stabiliteit voor de klas. Tegelijkertijd kun je daarbij de vraag stellen of het dan inderdaad 0,5 fte moet zijn. Een maximum van twee leerkrachten voor de klas zou wat mij betreft ook een stelregel kunnen zijn.

Als je het juridische aspect bekijkt, kan een werkgever ouderschapsverlof lastig weigeren. En als het bij ouderschapsverlof wel lukt om minder fte te werken, dan wordt het voor de school lastig om later een ‘gewoon’ verzoek te weigeren om minder fte te werken. Er moet dan een zwaarwegend bedrijfsbelang zijn, maar dat is lastig als het bijvoorbeeld roostertechnisch wel lukte om het bij ouderschapsverlof op te vangen. Dus het is nog maar de vraag of de school de genoemde eis van 50% juridisch gezien (Wet flexibel werken) kan handhaven.

Daarnaast zou ik adviseren om dit ook eens aan te kaarten bij de MR (medezeggenschapsraad), als die er is. Wellicht dat zij hier iets mee kunnen richting het bestuur, zeker als er meer collega’s zijn die tegen hetzelfde probleem aanlopen. Als een MR iets aankaart, is dat vaak minder ‘kwetsbaar’ dan dat iets wordt aangedragen door een individuele collega.

Dit dilemma zien we inderdaad vaker ontstaan, niet alleen in het onderwijs maar ook in de zorg. Het is zoeken naar een evenwicht waarbij zowel privé als het werk er niet onder lijden. Dat is niet eenvoudig en ook sterk gekoppeld aan de persoonlijke situatie. Het belangrijkste is dat de keuze bewust wordt gemaakt. Kies je er bewust voor om dan even een paar jaar te stoppen met werken, dan kan dat een oplossing zijn. Als de school zo strak vast blijft houden aan 50%, hebben zij misschien wel de mogelijkheid om uw uren op te vullen door het aannemen van andere leerkrachten. In die zin hoeft een keuze om (meer) thuis te zijn dan niet te leiden tot het in de steek laten van het onderwijs.

Ik hoop dat jullie hiermee verder kunnen, anders hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Regina van Egdom
Juridisch Medewerker RMU

De cao Primair Onderwijs gaat uit van een werkweek van 40 uur als 1 fte, waarbij 8 uur (0,2 fte) het minimum is.

De werkgever moet met iedere werknemer voor de zomervakantie in gesprek over de inzet voor het volgende schooljaar. De werkgever houdt bij het roosteren zoveel mogelijk rekening met verplichtingen in de privésfeer. Het overleg moet gericht zijn op overeenstemming tussen werkgever en werknemer. Indien geen overeenstemming wordt bereikt en er een onwerkbare situatie ontstaat op school, dan stelt de werkgever de inzet van de werknemer voor het volgende schooljaar vast.

Als de werkgever de procedure rondom de inzet van werknemers goed gevolgd had, was het voor deze bevlogen werknemer en bevlogen moeder niet nodig geweest deze vraag te stellen. De werknemer zal het gesprek aan moeten gaan met haar werkgever, waarbij zij aan kan geven dat de verwachtingen van de werkgever niet passend zijn bij de opdracht die er ligt vanuit de cao. Een voorstel voor de werkgever zou daarbij kunnen zijn dat studiedagen niet altijd op dezelfde dag worden gepland, maar steeds varieert.

Ik hoop dat het antwoord duidelijkheid geeft voor de werknemer. Mocht zij verdere vragen hebben zou ze wellicht zelf contact met ons op kunnen nemen.

Met vriendelijke groet,
Lisette Borkent-Strokap,
Juridisch medewerker RMU

3 reacties
bootje
Zomaar wat gedachten:

Misschien kan je al christen op een onchristelijke school wel veel meer betekenen… waarom wil je perse op een reformatorische school werken?

Of stellen alle scholen in je omgeving die minimale uren eis?

En buiten alles om, begrijp ik de school wel. Eerlijk gezegd vindt ik het als moeder niet bevorderlijk, 3 a 4 leerkrachten per groep… misschien wil de school dat voorkomen.
RoosvanSaron
goed idee bootje,
Vraagsteller, wees christen op de m2 waar je je bevindt. Dat wordt alleen gevraagd, jij in jouw kleine hoekje, en ik in t mijn.

o wat zijn we blind.....als reformatorische mensen... zo blind.

je mag toch geloven dat de HEERE Zijn aanschijn over jou doet lichten?

Dit licht wil jij toch verspreiden?

Kom uit je bubbel.
Jedidjas
Als het financieel kan, kies dan voor je gezin, dat is als moeder je grootste roeping. In de regio waar ik werk is veel tekort op reguliere chr scholen en kan je makkelijk 1 of 2 dagen werken. Maar bid bovenal God om een oplossing en leiding