De Nieuwe Psalmberijming in zangbundel Weerklank

Redactie Refoweb / 8 reacties

Vraag

Is het mogelijk dat de Bundel Weerklank psalmen van De Nieuwe Psalmberijming opneemt? Misschien door de andere psalmen te vervangen of gewoon extra? Is dat mogelijk in een nieuwe editie van Weerklank? Dan hebben wij Bonders dezelfde berijming als bijvoorbeeld CGK’ers en GKB’ers die ook niet meer uit 1773 zingen.

Antwoord

Vragen over Weerklank kun je beter via hun eigen website stellen.

8 reacties
schoenveter
Een tijdje terug dacht ik ook aan DNP met Weerklank en het lijkt mij wel iets goeds om te onderzoeken, ook gezien de huidige psalmen in Weerklank veel verschillende berijmingen door elkaar zijn. Ben in elk geval niet de enige met die gedachte.
Hermanus
Wij als "bonders" zingen gelukkig nog steeds de psalmen van 1773 en de gezangen achteruit het psalmboek!
Overigens de CGK die ik ken ook!
Samanthi
Het is zo lastig dat er zo verschrikkelijk vast gehouden wordt aan 1773 omdat deze zo zuiver zou zijn.
Ik hou van de psalmen, maar er staan regels in die onbegrijpelijk zijn, die ver van de Bijbeltekst afstaan, die doorweekt zijn van de tijdgeest uit die tijd... alles moet je toetsen aan de Bijbel, ook de berijming van 1773.
Deze kan je goed blijven zingen, maar net zo goed andere berijmingen of liederen als ze gegrond zijn op Zijn Woord.
Samanthi
Dus weerklank zou goed kunnen.
Jess
Even tussendoor, het is leuk om het boek Psalmenoproer te lezen. Hoe fout toch de berijming van 1773 toch zou zijn in de ogen van de mensen uit die periode. Zou er over 150 jaar een herziene versie van komen? Het psalmenoproer van de 20-er jaren in de 21 eeuw ofzo.
Samanthi
@Jess
Wie weet gooien we straks ook met paardenvijgen.
schoenveter
Op Refoweb staat nog een interessant document hierover, een scriptie Literatuur van 2011 over de Psalmberijming 1773, Gereformeerd of Literair?:

https://www.google.com/url?client=internal-element-cse&cx=f8a8d7dc5f4c93f1e&q=https://www.refoweb.nl/data/upload/documents/Onderzoek%2520psalmberijming%25201773.docx&sa=U&ved=2ahUKEwjaiMDMiML_AhVIgf0HHbv0DE4QFnoECAAQAQ&usg=AOvVaw1tTMzrkYqP_5WxdcITZhXk

Paar punten die ik interessant hieruit vind is dat het dus door vrijzinnige dominees van die tijd is geschreven, er meer prioriteit was voor poëzie dan zuivere inhoud (en dus veel woorden zijn toegevoegd die niet in de Bijbelteksten staan). Tekenen van de Verlichting in staan waar wij als protestanten niet in geloven (deugt).

Kort gezegd is dit meer een kwestie van traditie/gewenning dan van Bijbelse zuiverheid. Als ik dan kijk naar de DNP dan is deze veel letterlijker uit de Bijbel genomen dan andere berijmingen en dus meer zuiver te noemen.
Samanthi
En lees dit eens....
https://www.rd.nl/artikel/320745-psalmen-van-geheimzinnig-genootschap