Het voorbereidend werk van de wet

Dr. G.A. van den Brink | Geen reacties | 08-06-2023| 10:34

Vraag

Geachte ds. Van den Brink, ik begrijp pagina 169 en wat daar verder op volgt van uw boekje 'Dordt zoals je Dordt niet kende' niet zo goed. Daar geeft u in een schema drie opvattingen weer, en visie A is dan de remonstrantse. Waarom zou een variant op visie A niet gereformeerd kunnen zijn? Zacharias Ursinus stelt toch in zijn Schatboek bij zondag 33 dat de verbrijzeling aan de bekering voorafgaat? Niet dat onze ellendekennis de Heere een aangenaam offer is, maar het is toch wel het voorbereidende werk van de Heilige Geest?

U stelt ook in uw boek dat de wet een tuchtmeester is tot Christus (pagina 175). Als ik dat dan weer lees, deelt u toch de opvatting van Zacharias Ursinus of zie ik dan iets over het hoofd? Dan wordt de wet toch als voorbereider door de Geest gebruikt om je laten sterven, opdat je door het levendmakende Evangelie getrokken wordt tot Christus en Hem met een bewust geloof omhelst?


Antwoord

Beste vragensteller,

Jouw vraag gaat over wat bekend staat als ‘het voorbereidend werk’. Wat gaat er in de mens aan de wedergeboorte vooraf? Het schema in mijn boek op bladzijde 169 is inderdaad enigszins versimpeld. Op bladzijde 173 schrijf ik: “Het woord ‘aangenaam’ is hier verhelderend. Volgens de remonstranten is het God aangenaam als iemand tot Hem komt met verslagenheid en verbrokenheid (Dordtse leerregels III/IV.4). Maar volgens Dordt is het God aangenaam als iemand tot Hem komt met geloof in Gods belofte (Dordtse leerregels III/IV.8). Dit is een belangrijk verschilpunt. Niet onze verslagenheid en verbrokenheid is God aangenaam, maar ons geloof in de beloften van God.

Om het schema goed te interpreteren, moet je dit meenemen. De remonstrantse visie zegt dat onze verbrijzeling de wedergeboorte veroorzaakt. Dit is God dermate aangenaam, dat Hij er de wedergeboorte op laat volgen. Zo zegt Ursinus het beslist niet. De verbrijzeling die aan de wedergeboorte voorafgaat, is (om zo te zeggen) een psychologisch hulpmiddel om ons tot het geloof in Christus te brengen, niet een theologische voorwaarde. Of, in de woorden van Binning: “Het voorbereidende werk van de wet is noodzakelijk, niet om degenen die gewillig zijn tegen te houden, maar om degenen die onwillig zijn, te dwingen om in te gaan.”

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Dit artikel is beantwoord door

Dr. G.A. van den Brink

  • Geboortedatum:
    05-01-1974
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Inactief
248 artikelen
Dr. G.A. van den Brink

Bijzonderheden:

-Hoofddocent kerkgeschiedenis en docent filosofie aan de Theologische Universiteit Apeldoorn

-Bekijk ook:

 

 

 

 

 

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Woede en verdriet na dood hondje

Ik wil graag een vraag stellen aan een psycholoog. Ik ben alleengaand en had een hondje. Zij had lichte benauwdheidsklachten en er werden foto’s gemaakt waar ik niet bij mocht zijn (i.v.m. corona). Da...
1 reactie
08-06-2020

Verschil in benadering van Maria en Thomas door opgestane Jezus

Ik heb een vraag over de Heere Jezus na de opstanding. Toen Maria op de opstandingsmorgen naar het graf kwam zei Hij dat zij Hem nog niet mocht aanraken omdat Hij nog niet opgevaren was tot Zijn Vader...
Geen reacties
08-06-2006

Tot in eeuwigheid

Mij is ooit verteld dat als in het OT de woorden "tot in eeuwigheid" gebruikt worden, dit geldt voor de periode tot aan het NT. Maar klopt dit eigenlijk wel? Gevoelsmatig komt het op mij over als een ...
1 reactie
08-06-2012
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag