Levenslang pornoverslaafd

Alie Hoek - van kooten / 4 reacties

Vraag

Tot een jaar of tien geleden was ik verslaafd aan pornografie. Toen er plotseling een ingrijpende ziekte in mijn leven kwam waardoor mijn vrouw ineens meer mantelzorger werd i.p.v. echtgenote, kwam ook deze verslaving aan bod in de relatietherapie bij de christelijke therapeut. Gelukkig is alles ten goede gekeerd. De ziekte is niet weg, maar mag dankzij medicijnen redelijk onder controle zijn. Maar op z’n tijd heeft het toch mentale impact waardoor ik soms in een dal zit en de gehechte wonden van de pornografie weer geprikkeld worden en de duivel het voor elkaar krijgt dat ik deze zonde weer incidenteel bega.

Vanaf mijn vroege jeugd mag ik me een kind van God weten en kan ik mijn zonden weer belijden bij God en bij mijn echtgenote. Maar als ik mentaal in een dal zit en ook de pornografie actief wordt voel ik me zo vuil en zondig. Gebruikt de duivel deze dalen om me te pakken? Zal dit tot m’n dood mij blijven plagen? Soms bekruipt me zelfs de vraag of God me gestraft heeft met de ziekte vanwege de verslaving?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Allereerst wil ik zeggen dat ik het goed vind dat je de verslaving aan de pornografie besproken hebt in de relatietherapie bij een christelijke therapeut.

Wat betreft verslavingen is het zo dat je er altijd, en dan bedoel ik echt levenslang, voor zult moeten blijven vechten om niet terug te vallen. Dat geldt voor alle verslavingen. Iemand die alcoholist is geweest mag echt geen druppel wijn meer drinken omdat de kans op terugval dan groot is terwijl iemand die niet alcoholverslaafd is, kan en mag genieten van een goed glas wijn. Datzelfde geldt voor een tabaksverslaving. Als je daarna toch een keer één sigaret opsteekt, kan dat je meteen weer aan het roken brengen en afhankelijk maken van de sigaret. Zo geldt dat ook voor pornoverslaving.

Ook is het zo dat als de behandeling is afgelopen, je het toch echt zelf zult moeten doen. Het ellendige van een pornoverslaving is dat dat voor je vrouw ook zo beledigend is. Het is zulke abnormale seks die porno. Ik herinner me een keer van een jongeman die pornoverslaafd was geweest en nu toch graag een relatie wilde hebben. Hij kwam bij mij voor een gesprek en had eigenlijk slechts één vraag: Hoe ziet normale seks eruit! Wat is normale seks? Hij had geen idee hoe hij zich dat moest voorstellen en hij zou daar in een relatie zeker tegenaan gaan lopen. Nog afgezien van het feit hoe een vrouw ermee om moet gaan als haar vriend vertelt pornoverslaafd te zijn geweest.

In de eerste plaats is het goed om je bewust te zijn welke situaties je doen denken aan porno. Als je druk bent en het gezellig hebt met elkaar zul je er niet zo gauw aan denken. Je zegt er zelf al iets over: “...waardoor ik soms in een dal zit en de gehechte wonden van de pornografie weer geprikkeld worden...”Dus als je in een dal zit dan wordt het moeilijker voor je. Als je je dat bewust bent, dan ben je er op voorbereid wanneer het extra moeilijk wordt voor je. Dus moet je zorgen dat je of niet in een dal komt  te zitten, wat makkelijker gezegd is dan gedaan, of als dat wel zo is, je dan toch niet naar de porno grijpt, maar bijvoorbeeld afleiding gaat zoeken of iets leuks gaat doen. Datzelfde geldt ook voor alcohol- en tabakverslaafden. Het is maar net wat voor iemand zijn zwakke plek is en daar maakt de duivel meteen gebruik van. Van tevoren zegt hij dat een keer kijken wel meevalt en dan minimaliseert hij de zonde. Achteraf vergroot hij die zonde uit zodat je met een vervelend schuldgevoel blijft zitten en bovendien moedeloos wordt.

En in de tweede plaats het volgende. Je schrijft dat je vrouw je mantelzorger is geweest. Dat moet best zwaar en intensief voor haar zijn geweest. Houd dan toch ook voor ogen dat zij het niet verdient dat je naar porno kijkt. Het is echt beledigend voor haar, ook al weet zij er misschien op dat moment niets van af. Naar porno kijken is toch eigenlijk een vorm van overspel.  Je laat je seksueel immers toch opwinden door een andere vrouw.

Als je naar porno kijkt, houd je er na afloop een kater aan over. Als je jezelf weet te overwinnen door in een zwak moment toch niet te kijken, mag je terecht een gevoel van trots hebben en kun je bovendien je vrouw recht in de ogen kijken. Dus denk op een moeilijk moment ook aan de gevoelens waar je na afloop hoe dan ook mee te maken krijgt.

Tot slot vraag je of God je gestraft heeft met de ziekte vanwege je verslaving. We krijgen ziektes om ons aller zonde, niet omdat de een meer zondigt dan de ander. Na de zondeval zijn er ziekten, aandoeningen en is zelfs de dood in de wereld gekomen. Dus we krijgen hier vroeg of laat allemaal mee te maken. Je moet er echt wel voorzichtig mee zijn met al te directe gevolgtrekkingen van je ziekte na pornografie. In de Bijbel zie je soms dat mensen na een zonde een specifieke straf krijgen zoals bijvoorbeeld David die met de vrouw van Uria overspel pleegde. Maar meestal gebeurt dat zo niet en is het krijgen van een aandoening een gevolg van de gebrokenheid van de schepping. Je schrijft dat je ziekte niet weg is maar dankzij medicijnen redelijk onder controle. Dat is Gods genade dat behandelingen van ziekten en aandoeningen mogelijk zijn.

Met vriendelijke groet,
Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

porno
4 reacties
Gtn
Beste vraagsteller,

Hier advies van een mede ex-porno verslaafde. Gebruik heel bewust de geestelijke wapenrusting! Efeze 6.
Het klopt dat satan je aanvalt op het moment dat je zelf in een dal zit. Hij weet dat hij jou nooit meer zal krijgen, omdat je een kind van God bent. Maar hij gunt jou de vreugde van het geloof niet dus zal hij er alles aan doen om jou zover mogelijk bij God vandaan te laten leven en zo jou kwetsbaar te maken en gevoelig voor verleiding. Het hardop zeggen dat ik niet meer bij hem hoor maar een kind van God ben, helpt mij enorm.
Er zit een heel groot verschil tussen in zonde leven en in zonden struikelen. Als je struikelt, niet blijven liggen oftewel er niet in blijven hangen! Meteen weer naar God toe. Satan liegt, God kán niet eens liegen.
Mij helpt het ook om christelijke muziek te luisteren als ik verleiding voel aankomen. Dat de verslaving gebroken is (dank God!) wil niet zeggen dat het geen strijd kan zijn. Dat zal inderdaad ons leven lang zijn, maar: God heeft al overwonnen!
Fijn dat het bespreekbaar is. Heb je ook zicht op de onderliggende problemen/behoeften? Dat kan enorm helpend zijn omdat je daar dan aan kunt werken, maar misschien is dat bij de hulpverlening al aan bod geweest.

Sterkte in de strijd, en je hoeft het niet alleen te doen! Heb je iemand in je omgeving (buiten je vrouw om) waar je er mee over kan praten? Doen hoor, in het Licht brengen geeft zóveel lucht!

Gods zegen toegewenst, groet van een mede-strijder
Ali636
Altijd verslaafd ? Sommigen worden bevrijd. Anderen blijven altijd gevoelig. Sommigen drinken weer wijn. Anderen drinken nooit meer één druppel alcohol. Ik ben ooit muziekverslaafd geweest. En nu 50 jaar later is er nog steeds een lijstje van muzikanten die ik nooit meer wil horen. Een ander heeft er geen last van. Ik wel. Direct uitzetten. Een "cover" doet me ook al onrustig worden.
Het zij zo. Straks bij Christus zijn we helemaal bevrijd.
ZLD26
Broeder, zoek iemand met wie je deze strijd kunt delen, die het echt begrijpt. Die weet dat je vaak vreest dat het een strijd blijft tot de dood. Die óók weet dat je het je soms niet voor kunt stellen dat het toch weer eens terugkomt. Die voor/met je kan bidden, als satan weer op je inbeukt. Je mag mijn mailadres opvragen bij Refoweb.
ZLD26
Een zeer nuttig filmpje over dit onderwerp:
https://youtu.be/oRlAZwnVyDg