Leuke vrouw is onverzekerd

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb een leuke vrouw ontmoet. Het klikt goed. Toen begon ze over verzekeringen. Zij is niet verzekerd. Ik heb gevraagd, waarom niet. Wat als je een ongeluk krijgt? Haar antwoord was: “Ik geloof dat God dan voor me zorgt.” Mooi, maar je moet toch ook voor jezelf zorgen? Dat staat ook in de Bijbel toch?

Ik ben aan mijn been geopereerd. Als ik niet verzekerd was, had ik dat niet gedaan want dat had ik niet kunnen betalen. Volgens haar moet ik dan naar de kerk stappen voor hulp. Maar dat is dan toch ook een vorm van verzekering? Ik lig hier al twee nachten wakker van. Ik vind het erg moeilijk om over deze dingen te spreken met haar.

Graag zou ik willen dat zij zich ook verzekert. Je wilt toch niet dat je partner als je komt te overlijden achterblijft met schulden? Ik ben bang dat als we samen verder gaan dit onderwerp weer ter sprake kom en ik haar dan kwijt raak. Ik vind wel dat je bij het trouwen in deze zaken op één lijn moet zitten. Wat zou uw advies zijn?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Verzekeren of niet... dat is een heel persoonlijke en moeilijke afweging. Juist omdat het gebracht wordt als ‘geloofsvraagstuk’: vertrouw je op God of niet. Het is dus niet ‘slechts’ een kwestie van geld (hebben/er voor sparen of krijgen via verzekering c.q. diaconie), maar van principes!

Citaat: “Graag zou ik willen dat zij zich ook verzekert.” Ja, dat is de ene kant. Waarschijnlijk zal zíj zeggen: “ik wil dat je zo op God vertrouwt als ik dat doe.” En daarmee zit je in een patstelling. Óf er is nog een heleboel om over te praten! Want ja, ik ben het met je eens als je zegt dat het fijn is om op één lijn te zitten als je samen verder wilt.

Mijn advies? Denk goed na wat deze vriendschap (of groeiende liefde) je waard is (en dan heb ik het niet zozeer over geld, dat snap je!). Én zorg dat het onderwerp niet ondersneeuwt, weggezet wordt of ‘vergeten’, want ooit komt het terug in jullie relatie. Raak je haar dan kwijt, zoals je schrijft? Misschien, maar bedenk dat je ‘geldzorgen’ -groot of klein- op de een of andere manier kunt oplossen, terwijl je het over principes eens dient te worden. Waarschijnlijk zullen allerlei argumenten de revue passeren, waarbij uiteindelijk -simpel gezegd- een kéuze wordt gemaakt.

Raak je elkaar dan kwijt? Nee, dan kíés je ergens voor! En zelfs dàt hoeft geen keuze te zijn voor of tegen Gód, maar is een keuze van ‘hoe lees je Gods Woord’!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verzekering