Leegte vanbinnen door andere geaardheid

Ds. H.H. Klomp / 3 reacties

Vraag

Ik ben midden 30 en homo. Echt een verschrikkelijke situatie vind ik het. Er is continu strijd in mij. Ik wil zo graag geborgenheid en wat daarbij hoort, maar aan de andere kant wil ik ook een leven volgens de regels die God in Zijn Woord geeft. Ik voel mij zo ontzettend leeg. Soms gaan zelfmoordgedachten door mijn hoofd. Ik voel mij diep ongelukkig.

Het is een menselijke leegte. Dit zeg ik omdat ik weet dat HEERE mij heeft opgezocht met Zijn liefde. Ik leef mijn schuld in en dit komt telkens terug. De HEERE heeft mij ingeleid in Zijn grote genade op Goede Vrijdag. Maar er blijft telkens die vreselijke aanvechting. Ik kan gerust zeggen dat ik soms bijna gek van word. Wat moet ik doen om de leegte van binnen te vervullen? Wat moet ik? Alsjeblieft help!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend en broeder, wat een cri de coeur - recht uit je hart deze hulpvraag! Ook uit heel je wezen, want lichaam en ziel zijn Bijbels één. Daarom ervaar je je anders-geaard zijn ook  met ziel en lichaam allebei. Fijn dat je je tot ons richt met je noodkreet. Graag wil ik je proberen te helpen.

Je mag er zijn als mens in de eerste plaats. God wil je niet kwijt, ook al ben je zondaar. God  wil Zich over jou ontfermen, zoals je ook persoonlijk, bevindelijk mag kennen. Sla nòòit de hand  aan jezelf, maar vertrouw je aan de Heiland toe! Lees Filippenzen 4: 6-7. Dan zal de duivel het niet winnen!

Probeer niet zozeer de nadruk te leggen op dat je homo bent, maar vooral schepping van God met een andere geaardheid. Openheid kan een manier zijn om homoseksuele gevoelens onder controle te krijgen/te houden. Ook het grote belang van goede vriendschappen komt hierbij. Daarin is namelijk  ruimte om  met anderen/de ander emotionele intimiteit te beleven. Een verantwoord contact kan uitkomst geven in die persoonlijke leegte. Zoek ook hulp op dat vlak. Hopelijk heb je een goede vriend of vriendin; je ouderling of dominee met wie je vertrouwelijk kunt praten.

Als alleengaande met een persoonlijk geheim is het van wezenlijk belang je plek in de gemeente te hebben en te gebruiken voor inhoudsvolle contacten. In het Spreukenboek staan daarover goede raadgevingen. Zie onder andere Spreuken 17:17; 18:24 ; 27:9.  Om zo de leegte aan emotionele gemeenschap op te kunnen vangen. En je als vriend en broeder geaccepteerd te weten.

En lig je in de (geloofs)strijd een keer onder: wanhoop niet. Ga nooit met de duivel in gesprek! Maar wees een open boek voor de Heere Jezus. Hij is de Hogepriester die als Mens verzocht is net als wij, maar zònder te zondigen. Zo is Hij de medelijdende Hogepriester in de hemel als geen ander. Die ons in alles heel concreet te hulp kan/wil komen. Vergelijk Hebreeën 2:17-18 ; 4: 15-16. Om Zijnentwil kan het zo elke dag weer Goede Vrijdag worden (bij wijze van spreken). Tot vergeving van onze persoonlijke zonden. En als de kracht van dat verse verzoenbloed je hart inneemt, ontvang je steeds weer  een  vrede die veel dieper gaat dan welke lichamelijke bevrediging ook!

Als hulpmiddelen wil ik je ook nog wijzen op de publicaties van Herman van Wijngaarden: 1. Oké, ik ben dus homo. Over homoseksualiteit en het volgen van Jezus (herziene druk); en 2. Leven als vrienden: een hoge vorm van liefde! De schrijver Herman  is zelf ervaringsdeskundige op dit gevoelige terrein. Ook heel bijzonder is het boek: Homo in de Biblebelt (van Christine Stam en Ineke de Jong). Oprechte (geloofs)getuigenissen kom je er in tegen. Ook bij de Stichting Hart van homo's kun je terecht voor goede Bijbelstudies en  ontmoeting en vriendschap.

Hopelijk heb ik je (enigszins) kunnen helpen. Ik sta open voor nader contact en wens je van harte toe de nabijheid en ontferming van onze Heere!

Met broederlijke groet,
Ds. H. H. Klomp

Ds. H.H. Klomp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Met emeritaat sinds januari 2017.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

geaardheid
3 reacties
ZLD26
Laat ieder dit dit leest bidden voor deze broeder!
John61
Wat een fijne, sensitieve en respectvolle reactie van de ds.
sijmen
Het kernprobleem zit m.i. dan ook niet in het homo-zijn, maar in het missen van emotionele verbondenheid met medemensen. Dat is zó essentieel voor een mens. We zijn niet geschapen om alleen te leven. Het kan in de kindertijd al begonnen zijn, niet écht gehoord zijn op emotioneel niveau, naar de behoeftes die je als kind had. Dit missen velen, en de meesten vinden zo hun eigen weg om die leegte op te vullen door zelf vrienden te zoeken en contacten aan te gaan. Dit ligt complexer omdat je een probleem meedraagt wat helaas nog moeilijk bespreekbaar is. Maar je hebt mensen nodig waar je je pijnen mee kan delen, bij wie je je veilig en vertrouwd voelt op dieper niveau. Dat vult de leegte op. Het boek Ongekende gevoelens van Jonice Webb kan veel inzicht geven.
Daarnaast werkt het wegdrukken van je homo-zijn averechts. Een weg naar accepteren en omarmen dat je zo bent is heilzaam. Dat is héél wat anders dan het praktiseren, juist niet, maar dan mag je als zondaar al struikelend achter Jezus aan. Vecht niet langer tegen jezelf, maar lever jezelf aan Hem uit, dán pas kun je gaan leren in beginsel zuiver te leven. Anders blijf je eigenlijk jezelf ziek maken, doordat je weg wil drukken wat er wel is. Dat lukt je ook nooit. Zoek mensen waar je je vertrouwd bij voelt, waar je je kan leren uiten. Alleen kun je dit niet. Sterkte!