Verliefd op meisje uit de kerk

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik ben een jongen van 17 jaar en ik ben al een tijd verliefd op een meisje bij mij uit de kerk. Ik denk wel dat ze me sympathiek vindt maar ik weet niet of er meer achter zit. De ene keer lijkt het wel alsof ze me leuk vindt maar de andere keer weer niet... Het probleem is ook dat op het moment dat ik haar zie en de kans heb om haar te spreken (wat helaas niet vaak gebeurt) ik helemaal niet goed weet wat ik moet zeggen terwijl ik normaal gesproken best welbespraakt ben.

Ik wil er ook graag achter komen wat Gods’ wil is met mijn leven omtrent mijn verliefdheid voor dit meisje. Nu is de meest logische oplossing natuurlijk om gewoon te vragen of ze zich ook tot mij aangetrokken voelt maar het volgende houdt mij tegen: Ik ben een jongen die altijd zeker wil zijn van wat hij doet. Dat zit in mijn karakter en daar verander ik niks aan. Ik ben dus al maanden voor mezelf aan het kijken of het wel echt en realistisch is. Nu denk ik er voor mezelf uit te zijn dat ik het meisje erg leuk vind en dat het niet zomaar een soort ‘korte verliefdheid’ is. Dat bewijst zich al uit het feit dat ik haar na al die maanden nog steeds leuk vind. Als ik haar dus zou vragen of zij zich ook tot mij aangetrokken voelt ben ik bang dat ze “nee” zegt en ik mijn enige kans heb verknald en ik dat hele proces van al die maanden weer terug moet volgen om van mijn liefdesverdriet af te komen.

Daarnaast denk ik dat we elkaar te weinig kennen om haar daar mee te kunnen confronteren. Ik denk ook niet dat ze een heel juist beeld heeft van hoe ik ben en in elkaar zit. Ik heb God al veel gebeden of ik hierover duidelijkheid mag krijgen en wat Zijn wil en weg is, maar ik lijk geen duidelijkheid te krijgen. Het is echt mijn intentie om Gods’ wil te doen. Ook als dat betekent dat ik mijn gevoelens voor dat meisje los moet laten.

Mijn vraag is dus: Hoe kom ik erachter of het betreffende meisje zich ook tot mij aangetrokken voelt en iets ziet in een eventuele relatie en hoe pak ik dat subtiel aan? En bovenal, hoe kom ik erachter wat Gods’ wil is in deze zaak?

Antwoord

Beste 17-jarige,

Leuk, dat je je onzekerheid aan míj voorlegt. Ik voel me zeer vereerd, geloof dat maar! Maar helaas, het antwoord op je vraag of ‘zij’ jou leuk vindt zul je toch echt van haar moeten horen! Het is inderdaad met enige onzekerheid omgeven... maar ja, dat is het hele leven toch? Dat maakt kennismaking nou juist spánnend!

Een stukje vertrouwen heb je nodig. Ook wanneer je wilt leven naar wat we ‘Gods leiding in je leven’ noemen. Want ook dan is het altijd ‘niet mijn wil geschiede, maar de Uwe’! Dus, kom op. Doe je best. Op precies dezelfde manier als je mij je twijfels laat zien, doe je dat ook bij haar. Je stelt de vraag, desnoods door een briefje te schrijven. En dan weet je het. Dan weet je meteen ook hoe je verder moet. Nadere kennismaking óf afscheid nemen van je dromen.

Het is prettig dat je zeker bent van jezelf, van jouw gevoelens voor haar. Maar háár reactie is een verrassing. Óf een aangename, óf niet. Uiteraard wens ik je de ‘aangename’ toe!

Laat nog maar eens horen, hoe je het hebt aangepakt,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

Gods wilverliefdheid
1 reactie
Nelin94
Als je haar echt leuk vind, mag je dat niet zomaar afdoen omdat je niet zeker bent of zij jou leuk vind. Ik weet uit ervaring dat op iemand afstappen best lastig kan zijn (lees doodeng), maar het weten is veel beter dan al die onzekerheid! En wat liefdesverdriet daar ben je ook zo overheen hoor! Dat kan van te voren erger lijken dan het daadwerkelijk is. En een beetje liefdesverdriet is veel beter dan alle onzekerheid.

En wat kan er gebeuren als ze je niet leuk vindt? De wereld vergaat niet als ze je niet op die manier leuk zou vinden.

Weet je: veel meiden laten ook niet zo snel aan een jongen merken dat ze ze leuk vinden, tenzij ze een idee hebben dat het wederzijds is. Ze vinden het fijn als jongens wat moeite voor ze doen, zodat ze weten dat ze voor hen echt de moeite waard zijn! Dus subtiel aanpakken is denk ik misschien niet het beste wat je kan doen. Probeer haar alleen te spreken, of app/facebook/schrijf haar dat je een keer iets met haar wilt gaan drinken ofzo. Dan weet je het snel genoeg.

En God geeft niet altijd duidelijk antwoord op onze gebeden. Meestal worden dingen pas duidelijk als je het probeert, dan gaan er deuren open of dicht. Als je biddend die weg gaat, dan weet je pas écht of het God's wil is!