Aannemen van beroep en bevestiging van predikant

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Hoelang zit er doorgaans tussen het aannemen van een beroep en de bevestiging van de nieuwe predikant? En zit hierbij verschil tussen de Gereformeerde Bond en de confessionelen? Graag antwoord van een dominee uit de PKN.

Antwoord

In de kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland staat dat de bevestiging van een predikant plaats vindt binnen drie maanden nadat het beroep is aangenomen, tenzij de kerkenraad en de beroepen predikant een later tijdstip overeenkomen.

Daar kunnen allerlei redenen voor zijn: bijvoorbeeld de pastorie is nog niet klaar, er moeten kinderen examen doen, winterwerk of belijdeniscatechese moet worden afgesloten. Maar de bevestiging moet niet nodeloos worden uitgesteld.

Zowel de Gereformeerde Bond als de confessionelen zijn aan dezelfde kerkorde gebonden, wat dat betreft is er dus geen verschil.

Ds. W. C. Meeuse