Van de HHK naar de CGK

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Is het makkelijk om over te gaan van de HHK naar de CGK? En hoe gaat dat vervolgens?

Antwoord

Beste vrager,

Je vraag is niet moeilijk. De kerkrechtelijke procedure is als volgt: Je vraag je (doop)lidmaatschap op bij de scriba van de HHK en levert dit vervolgens in bij de scriba van de CGK. Daarbij is er de geestelijke procedure. Je dient je af te vragen: waarom ga ik weg bij de HHK. Het kan zijn dat je dat doet i.v.m. een a.s. huwelijk. Dan ben je het allebei hierover eens geworden. Het kan zijn dat er andere redenen zijn. Bij een overgang dien je altijd de zaak aan de Heere voor te leggen. Het gebed van Mozes is altijd aan de orde: Heere, indien Uw Aangezicht niet mee gaat, doe ons van hier niet optrekken. Je moet niets, en zeker dit niet, zonder de Heere doen.

Vervolgens is er de wijze waarop je vertrekt en je aansluit. Het lijkt me goed dat je persoonlijk afscheid neemt van je predikant (kerkenraad) en hem, hen, bedankt voor hetgeen ze voor je mochten betekenen. En bij aansluiting bij je nieuwe gemeente lijkt het me goed dat je kennis maakt met de predikant (kerkenraad). Probeer je vorige gemeente en predikant hoog te houden, welke redenen je ook zou hebben. Laat je gebed zowel voor de vorige als voor de nieuwe gemeente zijn. Laat Gods naam door ons niet gelasterd worden, maar veeleer verheerlijkt.

Hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst,
Ds. A. K. Wallet