Vriendschap met jonge gay

Ds. H.H. Klomp / 3 reacties

Vraag

Door spanningen in huwelijk en gezin woon ik ergens anders. We zijn niet gescheiden al denk ik dat dat er wel van komen zal. Mijn hulpverlener heb ik wel veel gezegd van wat mij dwars zit. Ik heb buiten de hulpverlening echter verder helemaal niemand met wie ik goed kan praten. En ja, ik ben een man en zou graag een vriend hebben met wie ik dat zou kunnen doen, een man ook van wie ik kan houden, die een arm om mij heen wil slaan, mij begrijpt en die ik kan vertrouwen.

Via via ken ik een jongeman die ik wel in levende lijve heb ontmoet maar nooit gesproken dan onlangs alleen via de app. Inmiddels weet ik dat hij twee keer zo jong is als ik en dat hij waarschijnlijk op jongens/jongemannen valt. Beide zou voor mij geen probleem zijn. Met mannen van mijn eigen leeftijd heb ik niets en personen die gay of bi zijn, zijn ook gewoon mensen die ik nooit links zou laten liggen.

Graag zou ik willen dat hij echt mijn vriend zou zijn al zou ik geen relatie met hem willen aangaan en wat ik uit zijn reactie op mijn app kan halen hij ook niet. Is het raar wat ik wil?

Antwoord

Eenzame echtgenoot, dank voor het contact. Nee, het is niet raar wat je vraagt. Vriendschap hoort bij een goed leven – ook als je getrouwd bent en een gezin hebt. Maar vriendschap kun je niet (af)dwingen, die moet spontaan ontstaan als je samen een klik ervaart. De Bijbel spreekt er zo goed over. Denk aan de vriendschap tussen David en Jonathan in 2 Samuel 1:26 (beiden waren getrouwd). Ook de wijze Salomo zegt bijzondere dingen over het belang van vriendschap. Vgl. Spreuken 17:17; 18:24; 27:9 bijvoorbeeld. Zelfs Paulus wordt rustig in de Heere als hij zijn vriend en broeder Titus gelukkig toch ontmoet. Vergelijk 2 Kor.7:6 met 2 Kor. 2:12.

Maar je zult begrijpen dat die vriendschap bijbels gereguleerd moet zijn/blijven. Anders ontstaat er andere  ‘vriendschap’ (zie Jac. 4:2-4). Hopelijk zal die goede vriendschap bijdragen aan de redding van je huwelijk, zodat jullie weer kunnen gaan samenwonen in liefde, trouw en intimiteit.

Wat beide aspecten betreft kun je veel hebben aan het boekje van Herman van Wijngaarden dat onlangs verschenen is. Het heet: “Leven als vrienden. Een hoge vorm van liefde” (Uitg. Groen Heerenveen – artiosreeks). En nog een mogelijke handreiking: de Stichting Hart van homo’s geeft Bijbelstudies om homofiele gevoelens bespreekbaar te maken, identificatiefiguren te ontmoeten en (opnieuw) te leren hoe God jouw persoonlijke leven verder wil leiden volgens Zijn programma.

Van harte sterkte, inzet en uithoudingsvermogen gewenst. Het gaat om de goede zaak!

Zegen en groet,
Ds. H. H. Klomp

Tags in dit artikel:

vriendschap
3 reacties
drj
Ik hoop, dat de vraagsteller het antwoord van de dominee ter harte neemt.

Ter aanvulling:
De vraagsteller heeft een eed van trouw afgelegd, die niet zo labida gebroken mag worden. Een eventuele vriendschap mag geen welkome afleiding van het feit zijn, dat hier een huwelijk is gestrand en schijnbaar niet alles op alles wordt gezet om dat schip vlot te trekken.

Nu weten we de achtergrond niet en het is goed mogelijk dat sit het einde is van een hele lange en pijnlijke weg. Alles van je eigen kant geprobeerd te hebben geeft in elk geval rust.

Ik hoop dat de vraagsteller zijn problemen kann oplossen.
Zv70
Dat je een vriend op 'dat niveau' (arm om je heen) zoekt begrijp ik heel goed. Maar wellicht heb je wel meer aan een vriend van ongeveer dezelfde leeftijd, die mogelijk ook weet dat het in een huwelijk niet vanzelf goed blijft gaan?
Zv70
Nog iets: probeer ook voor jezelf helder te krijgen waarom je van deze nog onbekende jongeman nu toch al denkt dat hij een fijne vriend zou kunnen zijn. En dan of het reëel en verstandig is om dat van déze veel jongere man te verwachten...