Vertrouw jezelf toe aan Gods goedheid

Ds. G.A. van den Brink / 1 reactie

Vraag

Aan dominee Van den Brink n.a.v. uw laatste antwoord 'Geloofsvragen in burn-out'. U zegt hierin “vertrouw jezelf toe aan de goedheid van God.” Moet dat niet door Gods Geest gewerkt worden in het hart?

Antwoord

Beste vragensteller,

Moet vertrouwen op Gods goedheid gewerkt worden door Gods Geest? Ja, beslist. Maar let op: Gods Geest is wel de oorzaak waardoor wij gaan vertrouwen, maar Hij is niet de reden waarom wij vertrouwen. Anders gezegd: zonder Gods Geest kunnen wij niet geloven, maar wij mogen geloven ook zonder de werking van Gods Geest. Vanwege Gods bevel moeten wij geloven (1 Johannes 3:23); dankzij de wedergeboorte kunnen wij geloven; op grond van de belofte mogen wij geloven; en dankzij Gods Geest zullen wij geloven.

Bij een andere vraag ('Neerwaartse spiraal van geloof') heb ik uitvoerig Hugo Binning aangehaald. Pas op dat je niet denkt dat je mag geloven omdát je wedergeboren bent of omdat Gods Geest in je hart werkt, want juist dan is je geloof bedrog. De enige goede reden om te gaan geloven is de belofte van onze goede God, want het is Hem aangenaam als jij tot Hem komt. Hij belooft ook met ernst aan allen die geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven (Dordtse Leerregels III/IV, 5).

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

1 reactie
WillemB
Mooie antwoorden van ds. van de Brink.
Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet.
‭‭Spreuken‬ ‭3:5‬