Spiertesten bij psycholoog

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Ik ben al een tijdje onder behandeling bij een psycholoog. Nu werkt zij sinds kort met deze methode van spiertesten. Hierbij wordt het bewuste met het onderbewuste verbonden om zo sneller onderbewuste belemmeringen en oorzaken die het proces vertragen op te kunnen sporen en ‘op te kunnen ruimen’. Ze heeft deze methode nu twee keer bij mij toegepast, maar het voelt voor mij niet helemaal goed.

Nu heb ik op internet wat op zitten zoeken over deze methode en in een artikel wat ik las werd het in verband gebracht met occultisme en yin yang. Is deze methode inderdaad occult? En zo ja, hoe schadelijk is het dat ik deze methode nu twee keer ben ondergaan? Ik voel me er erg onzeker over en hoop op een antwoord.

Antwoord

Beste vragensteller(ster),

Wat mij bezig houdt is de vraag of jouw psycholoog zorgvuldig heeft uitgelegd wat de methode van spiertesten inhoudt en op welke theorieën de behandeling gebaseerd is, al dan niet wetenschappelijk onderbouwd. Dan kun je als client/patiënt overwogen een keuze maken over het al dan niet aan te gaan. Nu lijkt het erop dat de behandeling min of meer ingezet is zonder de informatie die je later via internet hebt opgezocht. Gevolg twijfel erover bij jezelf of je deze vorm had moeten aan gaan.

Het lijkt mij raadzaam jen twijfels en aarzelingen met je psycholoog te bespreken. Nu ken ik echter deze methode niet en weet ook niet hoe effectief of betrouwbaar deze behandeling is. Het is mij niet bekend dat deze vorm van behandeling wordt ingezet binnen de reguliere GGZ. Jouw directe vraag of deze methode occult is en schadelijk kan ik niet direct halen uit de informatie die ik opgezocht heb op internet.

Nu lijkt het mij echter niet zo dat een tweemaal ondergane sessie schadelijke gevolgen heeft nagelaten. Het lijkt mij nogmaals juist dat je het gesprek open aan gaat met je psycholoog en je goed laat informeren op welke filosofieën en overtuigingen de methode gebaseerd is. Dan kun je zorgvuldig afwegen of je vanuit jouw eigen levensovertuiging en mogelijk ook religieuze overtuiging in kunt stemmen met het voortzetten van deze insteek. Mocht je ervoor kiezen om het niet voort te zetten, kun je haar vragen mee te denken of te regelen dat je een andere vorm van behandeling krijgt waar je wel achter kunt staan.

Met vriendelijke groet,
Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog NVVS

Lees meer artikelen over:

natuurgeneeskunde