Uitgescholden voor Turk

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik word soms wel eens uitgescholden voor Turk, maar dat ben ik helemaal niet... Hoe kan ik hier het beste op reageren?

Antwoord

Beste vriend,

Jammer voor je dat je wordt uitgescholden. Uit je vraag kan ik niet opmaken of dit vaak gebeurd en of het bekenden zijn die dit doen.

Hoe moet je op schelden reageren? We kennen in de Bijbel de discipel Petrus die vanwege zijn vurige karakter het liefst erop los zou slaan. Juist hij schrijft in zijn eerste brief: “vergeldt niet schelden voor schelden, maar zegent daarentegen” (1 Petr. 3:9). Even daarvoor heeft Petrus geschreven over Jezus die ook niet terugschold, maar het oordeel overliet aan zijn Vader (1 Petr. 2:23). Een christen moet de voetstappen van Jezus (na)volgen ook in het omgaan met schelden. Kies nooit de weg van geweld, want geweld lost nooit iets op. Lees ook Mattheus 5:38-48 eens.

Wat betekent het bovenstaande concreet? Probeer er boven te staan. Als het schelden incidenteel of door onbekenden gebeurt, probeer het dan te negeren. Gebeurt het echter vaker en zijn het bekenden, reageer dan zoals Petrus schrijft. Dat betekent niet dat je als een doetje moet reageren alsof je bang bent. Je zou gewoon eens aan een van de schelders kunnen vragen waarom zij dit doen. Probeer dus met degenen die je uitschelden eens te praten over dat schelden. Je laat dan zien dat je niet bang bent en tegelijk dat je het niet leuk vindt dat het gebeurt.Als je dit niet durft, om wat voor reden dan ook, ga dan eens met een van je ouders of met een leraar, jeugdwerker uit je gemeente hierover in gesprek. Zoek iemand die je vertrouwt en die je verder kan helpen.

Boven alles mag je ook dit in je gebed bij God brengen. Hij wil je door de Heilige Geest maken zoals Jezus. Als je door dit uitschelden denkt dat mensen je niet mogen, weet dan dat de hemelse Vader oneindig veel van je houdt en niets liever heeft dan dat je bij Hem komt. Denk maar aan de vader uit de gelijkenis van de verloren Zoon (Lukas 15).

Overigens is het erg bizar dat men het woord ‘Turk’ als een scheldwoord gebruikt. Turken zijn mensen en dus geschapen naar Gods beeld. Daarom alleen al mogen we het woord ‘Turk’ nooit als scheldwoord gebruiken. Dit zou onder christenjongeren niet mogen voorkomen!

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

schelden