Bevolkingsgroepen die nog niet bereikt zijn met het evangelie

Dr. J.H. (Jan) van Doleweerd / Geen reacties

Vraag

Hoeveel bevolkingsgroepen zijn nog niet bereikt met het evangelie? Is daar zicht op?

Antwoord

Onze grote wereld bestaat uit ongeveer 230 landen die uiteenvallen in ruim 17.000 bevolkingsgroepen die zich door taal en cultuur onderscheiden. Daarvan is ruim 42 procent nog niet bereikt. Andere groepen zijn slechts voor een heel klein gedeelte bereikt. Neem China als voorbeeld. Het beslaat bijna 10 miljoen vierkante kilometer en telt ruim 1,4 miljard inwoners - waarvan naar schatting nog 81 procent niet bereikt is met het Evangelie. Met betrekking tot minderheidsgroepen in dit land spreekt men over een verborgen land, voor de buitenwereld onzichtbaar. Er zijn in China nog bijna 443 groepen van mensen die nog nooit met het Evangelie bereikt zijn. Hier ligt een niet alleen taak en opdracht voor de lokale kerken, maar ook voor andere christenen. En zo geldt dit voor veel meer landen in de wereld. Zie hiervoor www.joshuaproject.net. Ook in de World Christianity Encyclopedia 2019 (WCE) vind je hierover informatie.

De focus van het zendingsmandaat in Mattheüs 28:19 is: “Gaat dan heen, onderwijst al de volken.” Het betreft het bereiken van alle groepen of volken van mensen met het Evangelie. Het woord ‘ethnos’ voor ‘volk’ verwijst in de Bijbel bijna altijd naar een groep van mensen die op een natuurlijke wijze met elkaar samenhangt, bijvoorbeeld door het spreken van dezelfde taal, of door te behoren tot hetzelfde geslacht. In Genesis 12 krijgt Abraham al de belofte dat in hem alle geslachten of volken van de aarde gezegend worden. Paulus herhaalt dit in de brief aan de Galaten (Gal. 3:8) Daarom strekt de zendingsopdracht zich uit tot alle volken op de aarde, en niet slechts tot alle (geografische) landen.

Jan van Doleweerd

GlobalRize brengt ieder jaar een ranglijst 'onbereikten' uit. Hierop staan in 2022 16 landen (met > 1 miljoen inwoners) waar minder dan 1% van de bevolking christen is. Deze landen hebben samen meer dan 600 miljoen inwoners. Ongeveer een kwart van deze mensen spreekt Arabisch, een kwart Bengaals, een kwart Turks of Farsi, en een kwart spreekt een kleinere taal. De twee landen waar het percentage christenen het laagst is, zijn Afghanistan en Somalië, waar slechts 0,02% van de bevolking christen is. Vrijwel alle landen op de lijst zijn islamitisch. De enige uitzondering is Noord-Korea, op de 10e plaats.

Lees meer artikelen over:

zending