Coronapatiënten bij elkaar

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Mogen coronapatiënten uit verschillende huishoudens bij elkaar komen? Stel, jij en twee vrienden zijn alle drie (vrijwel) tegelijkertijd positief getest op corona en zitten dus met hun gezin in quarantaine. De huisgenoten hebben het ook allemaal. Mag je dan onderling bij elkaar komen? Zo niet, waarom niet? Je bent dan toch allebei al besmet met hetzelfde virus? Waarschijnlijk heb je het ook al op elkaar overgebracht in de dagen voor de positieve test.

Antwoord

De vraag is eigenlijk: mogen coronapatiënten bij elkaar komen op het moment dat ze ziek zijn. Naar de letter natuurlijk niet: wanneer je positief getest bent moet je in zelfisolatie. Maar ik snap de vraag: het nalaten van de zelfisolatie gaat geen problemen geven omdat alle andere betrokkenen al ziek zijn en het om hetzelfde virus gaat. Volgens de letter kan het niet, maar als je er pragmatisch naar kijkt is het geen probleem.

Anders wordt het wanneer er ook gezonde mensen aansluiten, die zouden dan dus wel besmet kunnen worden.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

coronavirus