Vaccinaties voor stageplek

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik ben een student verpleegkunde en krijg de kans om een buitenlandstage te lopen. Dit lijkt me heel leuk en leerzaam, maar ik weet nog niet zeker of ik het ga doen. Deze stages kunnen zowel binnen als buiten Europa zijn. Dat ik twijfel komt onder meer ook door de vaccinaties die in bepaalde landen erg worden geadviseerd ze wel te hebben als je daar komt, met ziekten e.d., vooral in de zorg.

Mag ik deze vaccinaties nemen omdat het dan bij mijn stageplek hoort? Of moet ik hierin ook de begeleidende hand van God zien en op Hem vertrouwen in de weg die Hij met mij hierin heeft? Hoe zou ik hier naar kunnen kijken om hierin een juiste beslissing te kunnen nemen?

Antwoord

Het lijkt erop alsof je in je vraag veronderstelt dat vaccineren in strijd is met de Goddelijke voorzienigheid. Maar waaruit maak je dat op? Schenkt de Heere ook niet de middelen om ons gezond te maken en gezond te houden? Zo zijn er tal van voorzorgsmaatregelen die we nemen om niet gewond te raken of niet ziek te worden (autogordel, motorhelm, vitaminepreparaten, medicatie enz.) die we als volstrekt geaccepteerd ervaren. Als we in dit alles -en dat geldt dus ook voor vaccineren of niet- Gods eer er mee op het oog hebben, dan mogen we ook deze medicijnen in dankzegging tot ons nemen.

Onder de tag 'Vaccinatie' vind je tientallen artikelen over dit onderwerp. Daar kun je vast meer mee.