Doodsbenauwd

J.W.N. van Dooijeweert / 2 reacties

Vraag

Nog eenmaal een vraag, omdat ik ten einde raad ben en zo angstig dat ik mijn kinderen op dit moment niet kan verzorgen. Is er nog hoop? Twintig jaar geleden mocht ik gaan geloven dat de Heere Jezus de Levende is. Hij sprak door het Woord in een preek met Pasen: Ik ben ook voor jou gestorven. Dat was voor mij de bevestiging van Zijn bestaan en ook dat Hij mij zag en bij mij was. Zo heerlijk, ik was in mijn depressie niet meer alleen.

Later kwamen er vragen. Ik raakte Hem kwijt. Ik heb van alles bedacht waardoor het gekomen kon zijn. Waren mijn zonden wel weg, want daar ging het in die ontmoeting niet om. Was het dan wel genoeg voor de eeuwigheid. Ik had Hem niet ontmoet als Zaligmaker van zonden, maar als Redder uit totale eenzaamheid. Nu ben ik jaren redeneren verder en zie ik geen enkel streepje licht meer. Ben ik nou Zijn kind of niet, vlucht ik wel tot Hem of niet en die belofte uit Mattheüs 11:28? Waar is die rust nou toch, ik heb zeker tóch geen geloof dan. Ben ik gewoon psychisch ziek of is de Heere nooit begonnen in mijn leven. Als dat zo is, welke belofte mag ik dan aangrijpen? Overal wordt geloof geëist. En eerlijk gezegd heb ook geen energie meer om ‘opnieuw’ te beginnen. Misschien wel te hoogmoedig om toe te geven dat het dus niet echt was?

Doodsbenauwd ben ik, morgen word ik opgenomen op de psychiatrische afdeling, dus heilige onrust kun je het ook niet noemen. Ik zou zo graag gewoon Zijn kind willen zijn en daar geloof voor willen ontvangen. Een panische angst neemt mij in bezit als ik me bedenk dat alles voor niks is geweest. Ik heb alleen maar dat ene moment van 20 jaar terug dat ik geloofde dat de Heere mij aansprak, verder niks, maar ik ben bang dat ik daar mijn leven niet mee door kan. Voor een antwoord ben ik ook heel erg bang.

Antwoord

Beste zuster,

Ik begrijp dat je nood groot is. Ook dat alles je aanvliegt zodat je niet verder kunt. Maar er is een mogelijkheid om wel verder te kunnen; de hulp van de Heere!

Ik denk dat het in de eerste plaats nodig is dat je wat rustiger wordt en de paniek kwijt raakt. Je bent in een onheilige onrust gekomen door verkeerd om te denken over de Heere.

Lees nu eerst Psalm 130 eens een paar keer heel rustig door en ga dan proberen tot rust te komen zodat je weer kunt functioneren. Daarna wil ik je graag helpen met een rustig gesprek per telefoon, waarin we alles bekijken wat er is gebeurd in de achterliggende 20 jaar. Dat is nogal ingrijpend en daarom wil ik dat met je bezien. Daarna kunnen we eventueel nog een paar keer een gesprek hebben. Bij Refoweb (vragen@refoweb.nl) hebben ze alle gegevens van mij. Daar kun je dan ook mijn telefoonnummer opvragen.

Bij voorbaat één ding: De Heere Jezus zegt “kom tot Mij.” Dat wil zeggen: “Kom maar naar Mij met al je problemen. Ik zal je helpen.” Het is niet zo dat we alleen een Zaligmaker hebben die hier op aarde geweest is en nu in de hemel zit. Weet je: we hebben in de hemel een biddende Hogepriester. Eén die ons kent, die weet wat wil zeggen dat we mens zijn.

Ik vind jouw probleem te gevoelig voor de vragenrubriek.

Gods zegen in alles hoor. We (mijn vrouw en ik) bidden voor je.

Evangelist Jan van Dooijeweert

2 reacties
Christie
Beste vraagsteller,

Wat een verdrietige situatie. Eigenlijk zijn woorden via deze rubriek niet toereikend zoals meneer van Dooijeweert ook aangeeft.
In deze psychische gesteldheid misschien moeilijk, maar probeer niet te kijken naar je eigen gevoelens en ervaringen in het komen naar de Heere Jezus. Kijk naar Hem, ga naar Hem! Daar zijn geen voorwaarden aan verbonden!
Hij weet precies wat je denkt en voelt, en dat je je zorgen maakt of je wel voor vergeving van zonden tot Hem bent gevlucht. Je mag ook die zorg bij Hem neerleggen! Wie tot Mij komt zal ik geenzins uitwerpen zegt Jezus zelf in Johannes 6:37.
Misschien veel lezen (of bv. luisteren via de youversion bible app?) in de evangeliën? Dat vind ik zelf altijd fijn om mijn gedachten op de Heere Jezus te richten.

Veel sterkte, moge de Heere je heel nabij zijn, ook tijdens de opname en beterschap gewenst!
Samanthi
Ook wij bidden voor je!