Voor een ander bidden en niet voor jezelf

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Ik heb al 1,5 jaar iemand heel erg lief. Die liefde is zo groot dat niks daarboven uitsteekt. Ik heb haar nog liever dan mijzelf. Daarom kan ik niet voor mijn eigen bekering bidden. Maar alleen maar voor haar bekering. Ik vraag dat elke dag aan de Heere. Ik heb daar al heel veel tranen om gelaten. Alleen laatste tijd voelt het net of de Heere mijn gebed niet meer wil horen. Is het slecht om alleen voor iemand anders te bidden en niet voor jezelf?

Antwoord

Wat is het mooi om iemand echt lief te hebben. De liefde is uit God, ook de natuurlijke liefde. Als er niets boven de liefde tot je vriendin uitsteekt is het niet in orde. We moeten immers God lief hebben boven alles. Dus dat moet veranderen. Je liefde moet in de allereerste plaats uitgaan tot God.

Maar daarna moet je ook je naaste liefhebben als jezelf. Dat betekent dat je je naaste niet liever mag hebben dan je zelf. Maar net zoveel als jezelf. Nu weet ik wel, als er verliefdheid en liefde in het spel is, dat je heel veel liefde kunt voelen voor iemand. En dat je voor haar bidt is heel goed. Maar als je niet bidt voor jezelf om bekering is het niet goed. Stel je voor dat je samen door het leven mag gaan en zij is wel bekeerd en jij niet. Dan begrijp je elkaar op bepaalde punten niet eens.

Mijn antwoord is dus: heb God lief boven alles. En bidt voor jezelf net zoveel als voor haar. Dan zal je ervaren dat Gods goedkeuring daarover is. Er is niets mooier dan samen de Heere lief te hebben en te dienen.

Ds. C. G. Vreugdenhil