Volhouden na doen van geloofsbelijdenis

Ds. S.T. Lagendijk / Geen reacties

Vraag

Met Pinksteren hoop ik belijdenis te doen in de Hersteld Hervormde Kerk. We hebben een seizoen stilgestaan bij allerlei onderwerpen. Het heeft me erg actief doen zijn met alles rondom God en de Bijbel omdat er veel Bijbelgedeelten e.d. bij de lessen stonden. Waar ik nu zo bang voor ben is dat ik na het doen van belijdenis weer stop met Bijbellezen en overdenken. Ik weet wel dat alleen God me daar voor kan beschermen, maar ik vroeg me af of u tips heeft waar door ik bezig kan blijven met God en Zijn Woord.

Antwoord

Je stelt een mooie vraag. In het toeleven naar belijdenis doen ben je vaak intensief met de lesstof en de Bijbel bezig. Wat is het mooi als je merkt dat het voor je gaat leven, als je met de stof bezig bent en er met elkaar over spreekt. Hoe hou je dat vast als de belijdeniscatechisatieavonden ophouden?

Het eerste wat nodig is, is discipline. Zonder discipline kun je geen discipel van de Heere Jezus zijn. Neem je voor om voor jezelf Bijbel te lezen. Het kan helpen om hier vaste momenten voor te kiezen. Neem jezelf voor om op die momenten je Bijbel te lezen en wanneer het écht niet kan op dat moment, kies dan een ander moment op de dag. Maar laat geen dag voorbijgaan, zonder Bijbel te lezen. Wees gedisciplineerd hierin, anders versloft het snel. Zoals je ontdekt hebt: God werkt door de middelen. Bezig zijn met de Bijbel maakt dat de dingen van de Heere voor je gaan leven. Investeer daarom in het lezen van Gods Woord. Luister zo elke dag naar wat de Heere tot je te zeggen heeft.

Als tweede helpt het om met elkaar over de dingen van de Heere te spreken. Op belijdeniscatechisatie spreek je veel met elkaar. Kijk of je gemeente een kring of vereniging heeft, waar je die gesprekken met elkaar over de dingen van de Heere voort kunt zetten. Daarnaast zou je mensen kunnen zoeken in je omgeving, met wie je over de dingen van de Heere goed spreken kunt. Misschien wel een paar jongeren van de belijdeniscatechisatiegroep. Misschien wel anderen in je omgeving. Maak regelmatig een afspraak om elkaar te ontmoeten en het over de dingen van de Heere te hebben. Het kan daarbij helpen om een Bijbelstudieboekje of een andere boek te bespreken. Dat geeft diepgang aan de gesprekken.

Als derde kun je ook voor jezelf (of als je verkering hebt of getrouwd bent: samen) een avond per week prikken om bezig te zijn met de dingen van de Heere. Tijdens het catechisatieseizoen is het gelukt om elke week een avond daarvoor apart te zetten. Reserveer die avond om nu voor jezelf een Bijbelstudie te doen, een preek te luisteren, een lezing te kijken, een boek te lezen, etc.

De Heere werkt door de middelen. Bezig zijn met de dingen van de Heere en daar met elkaar over spreken, maakt dat het gaat leven voor je. Zoek daarom naar manieren waarop je dat vorm kunt geven. Dat gaat niet vanzelf. Maar de Heere is het waard dat je de inspanning doet!

Ds. S. T. Lagendijk

Lees meer artikelen over:

belijdenis