Minder enthousiast over vaccin van AstraZeneca

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

De RMU heeft een duidelijke en heldere toelichting gegeven over het vaccineren. In de webinar van december stelde dr. Van den Ent dat hij ‘blij’ was met de gekozen vaccins. Hierin klonk door dat hij over het AstraZeneca-vaccin (veel) minder enthousiast was en er meer bezwaren aan kleven.

Nu krijg ik een oproep tot vaccineren (zorgmedewerker) en het gaat om dit laatste vaccin. Ik was erover uit, maar nu weet ik het niet meer of ik mij dit wel kan/wil laten toedienen. Bezwaren gaan dan over het getest zijn met (oud) foetusmateriaal, slechts 62 procent werkzaamheid, in GB goedgekeurd voor noodgebruik en de bijwerkingen zijn heftig. Hopelijk kunt u mij verder adviseren.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

1. Het ASTRA-vaccin biedt 60 procent bescherming na twee weken, in tegenstelling tot Pfizer en Moderna: deze bieden 90+ procent. Het ASTRA-vaccin is getest op 24000 mensen. Het is nog niet duidelijk of het ASTRA-vaccin ook goed werkt bij ouderen. Daarom wordt deze eerst aan een ’jongere’ populatie  aangeboden. ASTRA hoeft niet bij zeer zeer lage temperaturen bewaard te worden.

2. Bijwerkingen zijn identiek:
-pijn op in prikplek 65 procent
-hoofdpijn 50 procent
-moe 55 procent
-spierpijn 45 procent
-malaise 45 procent
-verhoging 35 procent
-gewrichtspijn 25 procent
-misselijkheid 20 procent
-koorts 8 procent

De bijwerkingen duren een paar dagen en zijn minder erg dan de klachten bij het hebben van corona.

Aan u de keuze.

Meer info is te vinden op de site van het RIVM.

Met vriendelijke groet,
José de Jongh-van Hoof

drs. J. de Jongh-van Hoof

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Zevende-dags Adventist
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

coronavirusvaccinatie