Een mens die zich voor God verstopt

ir. Raymond H. Warnaar / 3 reacties

Vraag

Ik worstel al langere tijd met de zonde. Ik zou graag willen dat ik zou kunnen geloven, maar ik doe en kan het niet. Mijn tijd verspil ik aan aardse dingen maar in mijn achterhoofd blijft wel het gevoel dat ik meer tijd moet steken in het zoeken van God, maar ik zou niet weten hoe. Veel dingen in de Bijbel vind ik ongeloofwaardig of niet erg van belang en preken zijn vaak zo moeilijk dat ik er amper wat van mee krijg. Toch blijft de wil om God te zoeken en ook angst voor de dood heel erg knagen, dagelijks, maar ik kan me er niet toe zetten.

Ik vind het ook erg lastig om dit gesprek aan te knopen bij mijn man. Ik weet wel dat hij een beetje hetzelfde heeft als ik (de wil, maar niet de uitvoering) en toch zou ik een verandering willen binnen ons gezin maar ook in ons leven. Ik denk over veel dingen anders: dragen van een broek, make-up, etc. maar ook een filmpje kijken af en toe. Is dat dan perse gelijk verkeerd? Zijn er cursussen die je inzake het geloof meer richting geven?

Ook vraag ik me af wanneer je weet of je een oprecht geloof hebt. Ik heb zo vaak gehoord dat je bij jezelf moet nagaan of je geloof wel echt van God is, maar dan zou je toch onzeker zijn tot de dood? Is dat de bedoeling van dit alles?

Antwoord

Beste vragensteller,

In mijn gedachten zie ik een verdwaald kind voor me, verstopt langs de kant van de weg. Gelukkig zijn de groencontainers nog niet geleegd en zijn er voldoende voedselresten in te vinden, zeker in die van McDonalds. ’s Nachts zoekt het een leeg plekje op waar de regen en wind minder aanwezig is en valt het in slaap. Behalve angstige nachtmerries, droomt het ook over volle afvalcontainers met nog meer weggegooid fast food. Dagelijks rijden er politieauto’s rond die het verdwaalde kind zoeken voordat het nog verder van huis raakt, zich verwaarloost, ziek wordt en omkomt als de strenge winter aanbreekt. Luidsprekers op het dak van de politieauto roepen het op om tevoorschijn te komen: “Kind, kom thuis! Kind, kom thuis! Je ouders zoeken en missen je!” Maar het wil niet komen, zeker nu niet, want het heeft opnieuw een kartonnen bakje met koude Chicken McNuggets gevonden, inclusief een restant Barbecuesaus. Met het laatste droge stukje van zijn vuile zakdoek poetst het de viezigheid van een plastic vorkje om daar zijn wegwerpmaaltijd mee te kunnen nuttigen. Gelukkig is de politieauto weer verdwenen...

Dit is de mens die zich voor God verstopt. Die verstrikt is in zijn oude verloren leven en blij is met de vergankelijke en verslavende schatten van deze wereld. En daardoor de heerlijkheid, vrede en echte vreugde mist, die de hemelse Vader om niets aanbiedt aan verdwaalde mensen.

Daarom heb ik echt maar één advies voor je: luister naar die stem en keer terug naar je Maker en hemelse Vader. Hoe? Wacht geen moment en ga nu naar je slaapkamer of een ander plekje waar je alleen kunt zijn. Buig je knieën voor God en belijd Hem dat je een hopeloos verloren en verdwaalde zondares bent, omdat je precies weet wat er mis is in je leven. Het is zelfs zo mis  en verslavend dat je daar geen verandering in wilt brengen. Belijd dit aan de rand van je bed aan God met je eigen woorden, door Hem te vertellen hoe dwaas, zwak, blind en goddeloos je bent. Laat niets achterwege, maar noem alles op waarvan je weet dat het niet overeenkomt met het doel van God voor jouw leven. Belijd alles open en eerlijk aan God. Vertel Hem dat dit je leven is en dat er van jouw kant geen enkele verbetering te verwachten is. Helemaal niets!

Als je denkt klaar te zijn, open dan de Bijbel en lees eens Psalm 32. Denk dan eens wat verder na over vers 5 van deze psalm dat eindigt met: (...) en U vergaf mijn ongerechtigheid, mijn zonde (HSV). Zie je wat er opgeschreven staat? “Mijn zonde maakte ik U bekend, mijn ongerechtigheid bedekte ik niet (...) en U vergaf het!” Niet alleen in deze Psalm, maar in de hele Bijbel kom je de nodigingen van de Heere Jezus tegen om naar Hem toe te komen met je zonden, moeiten, teleurstellingen, overtredingen, lauwheid, traagheid, lusteloosheid, goddeloosheid, om het bij Hem neer te leggen en te laten liggen. Dan zal Hij het bedekken en wegnemen! Zie ook: 1 Joh. 1:9, Hand. 3:19, Jac. 4:8 en Romeinen 10:9: als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden. Gered worden! Weer thuis zijn bij onze Vader! Eindelijk!

Geloof je dat? Geloof je dat de woorden van de Heere Jezus en de woorden van Zijn Vader en van Zijn Geest echt zijn? Geloof je dat Zijn beloften waar zijn en levendmakend? Dat God Zijn wereld en jou zo liefheeft en er daarom naar verlangt dat je zo spoedig mogelijk terug komt bij Hem. Door je om te keren naar Hem. Dan mag je er ook op vertrouwen dat Hij jouw leven compleet zal veranderen! En wacht er niet mee. Ga niet eerst een cursus volgen over geloven. Stop ermee om samen met je man de voor- en tegens voor je gezinsleven (video, broek, enz.) op een rijtje te zetten. Niet doen! Ik raad je aan om geen dag, zelfs geen uur, te wachten!

Waarom heb ik zoveel haast en vraag ik je vriendelijk maar dringend om nu meteen je knieën voor Koning Jezus te buigen? In de eerste plaats omdat je echt niet weet hoe lang je genadetijd nog is. Die kan binnen momenten afgelopen zijn. En zonder schuldbelijdenis en onvoorwaardelijk geloof in de Heere Jezus behoor je Hem niet toe. En als je niet bij God hoort, dan ben je nog steeds een vriend(in), volgeling en slaaf van Zijn tegenstander, de satan. Die strooit ons met leugens, namaakgeluk en vrome smoesjes zand in de ogen, met de bedoeling om ons bij Jezus vandaan te houden. Je bent en blijft dan voor altijd verloren, zonder vrede, zonder God en zonder hoop voor de toekomst.

In de tweede en misschien wel belangrijkste plaats omdat op dit moment je ogen gesloten lijken voor het allerbelangrijkste en het allermooiste wat er op aarde is. Je hebt het maar over jezelf, over je worstelingen, over je man, je angst voor de dood, de moeilijke preken, over make-up, films en broeken, en zo blijf je maar rondjes draaien om je eigen leven en dat van je gezin. En je mist daarmee het zicht op de schoonheid, liefde, bewogenheid, vreugde, vriendelijkheid, vrede, bereidwilligheid en heerlijkheid van Koning Jezus in je leven! Als Hij in je hart en in jullie gezin de belangrijkste plek krijgt, dan heb je echt alles! Vreugde en vrede in overvloed. Dan hoef je niet meer bang te zijn voor de dood. Dan mag je delen in Zijn liefde, door deze uit te delen aan andere mensen. Dan ben je verwonderd over Zijn geduld en Zijn liefde, door jaar in jaar uit naar je toe te komen met de woorden van de Bijbel. Dan besef je hoe oneindig groot Zijn zondaarsliefde is door Zichzelf zonder zonde vrijwillig gevangen te laten nemen om de afschuwelijke kruisdood te sterven. Wat een liefde! Wat een Zaligmaker! Wil je Hem nou niet kennen en dagelijks met Hem leven en wandelen?

Jezus roept jou, je man en jullie gezin. Vandaag, op dit moment. Stel het niet uit, dat is echt levensgevaarlijk. Maar het is ook dwaas omdat je daarmee het echte leven van vrede en vreugde met God mist. Jim Elliot was een zendeling die een Indianenstam in Ecuador probeerde  te bereiken met het Evangelie. Het kostte hem zijn leven, maar zijn motto was: “He is no fool who gives away, what he cannot keep, to gain what he cannot lose.” Dit is gebaseerd op de Bijbeltekst die in alle Evangeliën te lezen is: “Want wie zijn leven wil behouden, die zal het verliezen; maar wie zijn leven verliezen zal omwille van Mij, die zal het behouden.”

Nu je Zijn stem hoort, verhard je niet, maar laat je naar Hem leiden (Ps. 95). Hij wacht op je en biedt jou nu, op dit moment, Zijn vreugde en liefde aan! Om Hem te volgen en vruchten te dragen tot Zijn eer, tot het welzijn van je gezin en de mensen om je heen. Dat is pas echt leven. Kom dan!

Vriendelijke groet,
Raymond Warnaar

Lees meer artikelen over:

onbekeerd
3 reacties
walhoutca
Toen mijn leven stilgezet werd met de berijmde psalm 36 vers 1 Het trots gedrag des bozen enz kwam ik terecht bij psalm 25 onberijmd statenvertaling
In die psalm die je maar es moet lezen
geeft de Heere onderwijs Ik weet niet of je een statenvertaling bijbel met uitleg hebt maar anders moet je er 1 kopen
En in die Psalm verteld de Heere wat je moet doen Succes en Gods zegen
Gr Kee
walhoutca
David vraagt in psalm 25
Heere maak mij U wegen bekend leer mij Uw paden en dat moet jij ook steeds opnieuw doen
Gr Kees
huibertus
Bij uw doop zei Hij Ik ben de Heere uw God,
doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen.ps 81