Gods naam niet ijdel gebruiken

Ds. A.D. Fokkema / 1 reactie

Vraag

Wat wordt nu precies bedoeld met Gods naam niet ijdel gebruiken? Vloeken of in iedere zin Gods naam gebruiken? Dus zo vroom mogelijk proberen over te komen?

Antwoord

De bedoeling van dit gebod wordt in Zondag 38 van de catechismus heel helder omschreven: “In het kort dat wij de heilige Naam van God anders niet dan met vrees en eerbied gebruiken.” Deze omschrijving raakt beide voorbeelden in je vraag. Als je vloekt gebruik je Gods Naam op een ‘ijdele’, een ‘lege’ en dus verkeerde manier. Maar dat geldt ook als je probeert vroom over te komen door op een onechte manier Gods Naam te gebruiken. In beide gevallen ben je dus bezig Gods Naam op een ijdele manier te gebruiken.

Ik ben nog wel benieuwd naar de aanleiding van je vraag. Ben jij bang dat je zelf de Naam van de Heere gebruikt om zo vroom mogelijk over te komen? Of is het iets dat je merkt bij anderen om je heen? In dat laatste geval: wees voorzichtig om voor een ander in te vullen dat hij/zij met een verkeerd motief Gods Naam gebruikt. Wij kennen tenslotte het hart van de ander niet!

Tot slot: Zondag 38 noemt ook de positieve keerzijde van dit gebod: “dat Hij van ons recht beleden, aangeroepen en in al onze woorden en werken geprezen worde.” Gebruik zo Gods Naam tot Zijn eer en tot jouw zaligheid!

Ds. A. D. Fokkema

Lees meer artikelen over:

tien gebodenvloeken
1 reactie
mortlach
Ik moet denken aan een filmpje dat ik even geleden zag van iemand die een of andere Amerikaanse politieke meeting mocht openen. Het leek wel alsof het een wedstrijdje "Jezus noemen" was, want letterlijk ELKE zin begon en eindigde met "Heer Jezus" met waar het maar kon ook nog "in Uw naam, Heer Jezus" halverwege de zin. Het was echt bizar om te zien.

Over Gods naam ijdel gebruiken gesproken.