Niet snel opnieuw zwanger willen worden

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Negen maanden geleden hebben wij een kindje gekregen en die is geboren via een keizersnede. Nu mag ik dan het eerste jaar niet zwanger worden en gebruiken wij condooms als anticonceptie. Vroeger wilde ik graag een groot gezin maar dit benauwt mij nu.

Ten eerste was de zwangerschap voor mij al niet leuk in verschillende opzichten en eindigde dus in een keizersnede. Ook financieel gezien is het voor ons niet mogelijk om een groot gezin te hebben, maar eigenlijk heb ik de behoefte er ook niet aan. Ik kan snel depressieve gevoelens hebben en slik daardoor geen pil of heb geen spiraal. Een tweede kindje zou ik wel leuk vinden ook met name voor ons kindje, maar zelf zie ik het somber in. Uiteindelijk zou ik het zeker leuk vinden, maar de gedachte alles weer ‘opnieuw’ te moeten ervaren in de tijd van zwangerschap en de eerste zware maanden zie ik niet zitten.

Hier komt gelijk mijn vraag, hoe zit dat met anticonceptie? Natuurlijk beslis je als man en vrouw uiteindelijk hierin, maar de verschillende opvattingen vind ik zo lastig. De Bijbel zegt dat je met verstand bij elkaar moet leven. Betekent dat gemeenschap plannen om je vruchtbare dagen heen en hopen dat je niet zwanger wordt? Gebruik van condooms of pil? Is een sterilisatie Bijbels gezien verantwoord? Dit zou voor mij uiteindelijk namelijk wel een optie zijn aangezien ik ook nog jong ben en niet bang wil zijn voor een derde mogelijke zwangerschap.

Antwoord

Hier staan tientallen artikelen waarin de kwesties die jij benoemt ook behandeld worden:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/tag/gezinsvorming/

www.refoweb.nl/vragenrubriek/tag/voorbehoedsmiddel/