Verschillende coronatesten

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Behalve over de onder ons bekende coronatest, lees ik over de LAMP-test, die snellere (uur) uitslag geeft en ook over blaastest, zonder gedoe met wattenstaaf en met snelle uitslag, maar zelfs ook over een vingerprik (uitslag al na kwartier). Wat is over het laatste bekend? Is die betrouwbaar? Wordt die alleen door een commercieel bedrijf aangeboden? Vanwaar het verschil in prijs? Bijvoorbeeld testen voor 100 euro of 150 euro, test vingerprik pakweg 43 euro. Het wordt naar mijn idee ietwat ondoorzichtig.

Antwoord

Er zijn inderdaad veel testen die worden aangeboden met een snelle respons. Hoe betrouwbaar die zijn, is niet altijd duidelijk. Een aantal leveranciers is door het RIVM gevalideerd en beoordeeld als betrouwbaar. Dat is de eerste stap, want betrouwbaarheid is van groot belang. Fout-negatieve testen en ook fout-positieve testen hebben nogal wat consequenties. Tot heden zijn er diverse sneltesten goedgekeurd die werken met een neuskweek. Daarnaast is er een betrouwbare test met een vingerprik, alleen is die pas veel later positief omdat het lichaam al gereageerd moet hebben op het virus. De testen met neusstrijkjes testen wat er op het slijmvlies zit. Betrouwbaarheidsgegevens van de ademtest heb ik officieel nog niet gezien. Alles overziend hebben wij in onze praktijk gekozen voor de sneltest met het wattenstaafje.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

coronavirus