Vriend is minder serieus met geloof

Ds. J.A. van den Berg / Geen reacties

Vraag

Sinds kort heb ik verkering. Dit is mijn tweede relatie. Ik ben 17 en hij is 16. Ik voel me enorm gelukkig bij hem, dat is echt fijn. Alleen is er iets waar ik echt heel erg mee zit. Ik ben lid van een behoudende hervormde gemeente in de Protestantse Kerk in Nederland. Bij ons is het gebruikelijk hoeden en rokken te dragen als vrouw. We zingen isoritmisch etc. Mijn vriend was eerst ook lid van een Gereformeerde Bond-gemeente in de PKN, alleen wat minder behoudend. Toen zijn hij en zijn familie overgestapt naar een evangelische gemeente. Als ik mijn vriend mee neem naar een dienst in mijn kerk, hebben we achteraf discussie. Hij vindt het helemaal niks al die “poespas” er omheen.

Nu ben ik voor aanstaande zondag uitgenodigd om naar de kerk te gaan, maar mijn vriend wil dus niet meer mee. Maar ik voel me thuis in mijn gemeente en ik draag ook graag hoofdbedekking. Ik probeer te respecteren dat dit niet zijn manier van kerkgaan is, alleen vind ik dit wel een probleem in onze relatie. Hij is niet bijzonder bezig met bijvoorbeeld catechisatie, Bijbellezen, bidden etc. Ik daarentegen dus wel. Mijn vriend is heel erg gesloten over zijn geloof, terwijl ik er graag over wil praten.

Als ik een beetje naar de toekomst kijk, vind ik het belangrijk dat mijn man later de kinderen in het geloof opvoedt. Ik maak me nu al zorgen over later als ik echt volwassen ben. Soms denk ik dat ik te serieus ben in mijn geloof voor mijn leeftijd en ik wat rustiger aan moet doen, zoals mijn vriend doet. Maar als ik wijs ben moet ik dat juist niet doen, want dan blijft er van mijn geloof weinig over. Graag wil ik advies en ben ik alvast dankbaar voor uw antwoord.

Antwoord

Het is goed je hier erg mee zit, want het is inderdaad heel belangrijk. Sterker nog, deze vraag gaat over het allerbelangrijkste, namelijk hoe we moeten leven met God. Er zijn dingen in de kerk die minder belangrijk zijn. Zo mag je van mening verschillen of je ritmisch wilt zingen of niet. Moeilijker wordt het wanneer de Bijbel duidelijk onderwijs geeft over iets. Dat is bijvoorbeeld het geval met het dragen van hoofdbedekking door vrouwen in een kerkdienst. In 1 Korinthe 11 roept Paulus daartoe op omdat vrouwen en meisjes daarmee laten zien dat ze de orde aanvaarden die God geeft in de verhouding van man en vrouw.

Daar komt bij dat ik echt bezorgd word wanneer ik lees dat jouw vriend niet zo bezig is met catechisatie, Bijbellezen en bidden. Daaruit blijkt, volgens mij, dat het geloof niet belangrijk is voor hem. Want dat zijn de middelen die God gebruikt om het geloof te werken en te versterken. Niet iedereen praat even makkelijk over het geloof. Maar het is wel nodig om te proberen daar over te praten in de verkeringstijd en in het huwelijk. Wanneer je dat echt doet, zal het na verloop van tijd ook makkelijker gaan.

Terecht maak jij je nu al zorgen over later als je volwassen bent. Het is inderdaad heel belangrijk om een man te krijgen die kinderen in het geloof wil opvoeden. Je hebt gelijk dat het niet verstandig zou zijn om minder serieus met het geloof om te gaan. Het gaat immers om dingen die eeuwigheidswaarde hebben. Om echt een goed huwelijk te krijgen, moeten jullie samen op hetzelfde fundament staan. Dat fundament is Christus. Ik hoop van harte dat je niet alleen serieus zult leven met de dingen van het geloof. Het is nodig om persoonlijk als een arme zondaar voor Christus te buigen en te smeken om Zijn genade en daarop je vertrouwen te stellen. Zo zul je een goed leven krijgen en zo alleen kun je straks sterven.

Mijn advies is om jouw gevoelens eerlijk uit te spreken tegen je vriend. Vertel hem dat jij nadenkt over de toekomst en een man wilt die kinderen in het geloof opvoedt. Zeg hem dat jij niet anders kunt dan serieus omgaan met de dingen van het geloof. Vraag hem om met jou die weg te gaan. Als hij echt van jou houdt, zal hij dat toch willen doen? Anders moet je, hoe verdrietig ook, tot de conclusie komen dat je niet verder kunt met deze verkering. Het is beter om de relatie nu te verbreken dan later de bittere vruchten ervan te plukken. Vraag aan de Heere om wijsheid om dit met je vriend te bespreken en om kracht om hierin standvastig te zijn. De Heere wil je hierin zeker helpen en leiden.

Ds. J. A. van den Berg
Sint Anthoniepolder

Lees meer artikelen over:

verkering