Wat is eerst: evangelie of wet? (2)

Ds. W. Harinck / Geen reacties

Vraag

Ik heb aan vervolgvraag aan ds. W. Harinck Mijn vraag was: is het eerst wet of eerst evangelie als een mens geleid wordt tot Christus? Het ging mij niet zo zeer om het ‘wegstrepen’ van het Oude Testament tegen het Nieuwe Testament. Zou u daar eens wat meer over kunnen zeggen? Volgens mij staat voor dit antwoord een belangrijke heenwijzing in het Oude Testament, namelijk dat de wet in de Ark onder het verzoendeksel ligt en moet zwijgen door de symbolisch bloedsprenging.

Antwoord

Deze vraag stemt overeen met een andere vraag die ik ontvangen. Hierbij herhaal ik het toen gegeven antwoord: Over de verhouding Wet en Evangelie is al veel te doen geweest. Naar mijn overtuiging is het de bekende Thomas Boston die op een uitnemende manier hierover geschreven heeft in zijn boek “Verbond der Genade”. Graag wil ik daar naar verwijzen omdat het in kort bestek niet doenbaar is om op een evenwichtige manier op deze vraag antwoord te geven. Boston geeft op een bijbelse manier onderwijs over de plaats van Wet en Evangelie.

De overtuiging van de zonde door de Wet is noodzakelijk om te komen tot het geloof in het Evangelie: “die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn”. De overtuiging van zonde is door de Wet. De Heilige Geest gebruikt de Wet om van de zonde te voertuigen: Rom. 8:15 (Geest der dienstbaarheid), Joh. 16:8. De zaligmakende kennis van Christus is door het Evangelie: 2 Kor. 3:17,18 (Geest der vrijheid). Voor allen die door het geloof in Christus zijn ligt de Wet onder het verzoendeksel. Juist van uit de kennis “Gij zijt duur gekocht” wordt Gods kind op een evangelische wijze gedrongen tot dankbaarheid. Zie hierover de bekende preek van Ralph Erskine over Galaten 2:19.

In het gesprek van de Heere Jezus met de Samaritaanse vrouw, Joh. 4, zien we hoe Hij de Wet gebruikt om deze vrouw tot kennis van zonde te brengen. Zo verwekte de Heere Jezus in haar hart het verlangen naar het heil dat Hij zondaren brengt. Het is Gods algemene weg om zondaren door de Wet tot Christus te drijven en hen tegelijkertijd door het Evangelie te trekken. De nood dringt dan en de liefde trekt. Daarbij blijft de Wet een functie houden in het leven van Gods Kerk: zie H.Cat. vr/antw 115 met de verwijsteksten.

Spurgeon vergelijkt Wet en Evangelie met naald en draad. Eerst is er de naald, hoe kan anders de draad er door getrokken worden. Zoals de naald in dienst staat van de draad staat de Wet in dienst van het Evangelie. De Wet werkt behoefte aan de Zaligmaker maar alleen het Evangelie openbaart de Zaligmaker. Daarom moeten Wet en Evangelie in de prediking, beide, het volle pond krijgen.

Ds. W. Harinck