Moeilijk in ons kerkverband

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Ik vind het erg moeilijk in ons kerkverband. Maar vooral in onze plaatselijke gemeente. Er zijn veel foute gedachten en regels. Er mogen bijvoorbeeld geen dominees (van ons eigen kerkverband!) komen die volgens onze kerkenraad te licht zijn en Christus te ruim preken. Ook de dwaling dat Jezus een verborgen Persoon is hoor ik meer en meer. Ik heb dan ook meestal niets aan de preken. Terwijl ik vaak 'honger' heb naar God. Als ik dan in andere kerken kom ben ik zo jaloers op hoe het daar is...!

Ik hoef gelukkig voorlopig nog geen belijdenis te doen, maar toch zit ik ermee, van mag ik hier wel belijdenis doen?! En ik kan hier niet met een ouderling (onze kerk is vacant) over praten want die draaien er om heen of geven een vaag antwoord en je staat gelijk als “licht en ver” (volgens hen dus verkeerd) op het 'lijstje' (weet ik uit ervaring). Hoe moet dit verder?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend/vriendin,

Helaas komen deze misstanden voor. Alleen de woorden licht en zwaar al. Wie bepaalt dat? Want licht zou wel eens heel zwaar kunnen zijn en zwaar bijzonder licht, als je begrijpt wat ik bedoel. En dan: Christus te ruim preken, dat is eigenlijk onmogelijk. Natuurlijk heeft men z’n woordje klaar, maar dan hebben ze nog niet het recht aan hun kant. Paulus wenste niets anders te prediken, dan Jezus Christus en Dien gekruist. Christus is wel verborgen voor het natuurlijk oog en voor ons verduisterd verstand. Er is niemand die God zoekt, ook niet tot één toe. Je moet de zaligsprekingen uit Matth. 5 maar eens lezen. Daar staat in voor wie Christus zalig is. Armen van geest, hongerigen, treurenden. Dat zijn geen kenmerken, maar dat is wel de gesteldheid van hen, die in meer of mindere mate uitzien naar Christus, tot vervulling van het lege hart.

Voor één ding moet je oppassen: het lijkt soms of het bij een ander altijd beter is. Gelukkig zijn er in jouw kerkverband (ik denk Geref. Gem.) ook predikers, die een rijke Christus prediken voor een arme zondaar. Maar dat mag nooit een voorwaarde zijn, maar wel de weg waarlangs de Heere Zijn genade bekend maakt. Je mag de Heere ook bedelen of Hij door de prediking jou onderwijs wil geven. En... er zijn ook nog boeken genoeg waarin je op een eerlijke wijze behandeld wordt. Ik zou ze kunnen noemen. Maar daar alleen ben je niet geholpen. Je wil graag in je eigen gemeente onderwijs ontvangen door het Woord. Jammer is het, dat daar zo weinig van komt.

Maar nu een eerlijke vraag: je hebt een honger naar God. Bedoel je dat je er achter gekomen bent, dat je God kwijt bent en Hem toch niet kan missen. Hoe is dat gemis, die honger dan gewerkt? Ken je het boekje van Prof. Wisse: de droefheid naar God? Moet je eens lezen en ook een ander boek van hem: de drie ambten van Christus. Daar krijg je zuiver onderwijs in de drie stukken, die nodig zijn tot zaligheid. Want al is het dat je in een andere kerk wel eens jaloers bent, toch is het ook zo, dat je op een eerlijke manier zalig wilt worden, of niet? De vijf dwaze maagden dachten ook binnen te kunnen gaan, maar wat zei de Heere Jezus: Ik heb u nooit gekend.

We moeten voor twee dingen beducht zijn: een Zaligmaker, Die ons opgedrongen wordt en een Zaligmaker, Die niet op de juiste wijze wordt verkondigd. Dat zijn de twee klippen, waartussen je door moet varen. Jouw situatie probeer ik te peilen, maar hoe verder? Alleen kun je niet verder. Maar wanneer de Heere de Eerste was in je leven, zal Hij ook de laatste zijn. Hij laat niet varen het werk van Zijn handen. Dan moet jij rekenschap afleggen, hoe je naar Gods huis gaat, hoe je de ambtsdragers opdraagt, en zij zullen op hun beurt verantwoording af moeten leggen, hoe ze met God en Zijn Woord zijn omgegaan. De Heere werkt door Zijn Woord en Geest. En predikers/ouderlingen, die lezen moeten de volle raad van God verkondigen, aanwijzen en aanprijzen. Zo dringt de HEERE ook Zelf aan: “Ik heb geen lust in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich bekeert en leeft”.

Mocht je nog vragen hebben, wil je nog advies m.b.t. het lezen en onderzoeken van preken, of andere lectuur, dan is dat altijd mogelijk. Vertrouw op Hem, Hij zal het maken. En dat je de bede mag opzenden: O, Levensbron, wil bijstand zenden.

Heel veel sterkte toegebeden!

De Heere is een verrassende God! Blijf daar op hopen!

Is Israël in nood? Er zal verlossing komen.
Zijn goedheid is zeer groot.
Hij maakt’ op hun gebeden,
Gans Israël eens vrij,
Van ongerechtigheden:
... zo doe Hij ook aan mij!

Met hartelijke groet van een ambtsdrager, die jouw worsteling enigszins kent!

B. S. van Groningen

B.S. van Groningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Oud-godsdienstleraar Wartburg College, docent Cursus Godsdienst Onderwijs (Bijbelkunde) en ouderling.

Tags in dit artikel:

gemeente