Cellulite

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Ik ben een jonge vrouw met een gezond gewicht. Ik gebruik de Yasminpil. De laatste jaren heb ik veel cellulite gekregen, wat me heel onzeker en verdrietig maakt. Nu de warme dagen er weer aan komen kan ik mijn benen bijna niet meer verstoppen. Ik heb een poos aan cupping gedaan, maar het lijkt alleen maar erger te worden.

Mijn vragen zijn: verergert cupping cellulite? En in hoeverre heeft de Yasmin hier invloed op? Ook vraag ik me af of er een niet al te kostbare methode is om de cellulite te verminderen.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Allereerst excuses voor het feit dat je lang hebt moeten wachten op antwoord.

Dan nu de beantwoording van je vragen. Zoals je misschien wel weet is cupping een oude behandelmethode die vooral in China gebruikt werd. Je zou zeggen: dan zal het toch wel iets moeten doen. Toch is er, ondanks wetenschappelijk onderzoek ernaar, geen deugdelijk bewijs voor de genezende werking ervan. Andersom verwacht ik ook niet dat het bijvoorbeeld cellulite zal verergeren.

De Yasmin zou indirect wel van invloed kunnen zijn als het toename van gewicht veroorzaakt. Cellulite wordt vooral veroorzaakt door uitstulping van onderhuids vetweefsel wat door bindweefselschotjes bij elkaar wordt gehouden. Aanleg, gewichtstoename, de vrouwelijke vetverdeling en het toenemen van de leeftijd zorgt voor verergering van cellulite. Sporten is wat mij betreft de goedkoopste en gezondste manier om cellulite tegen te gaan.

Daarnaast wil ik je ook wijzen op de mijns inziens overmatige aandacht voor het uiterlijk in deze tijd. De veelal gefotoshopte beelden van een mooie, strakke en gave huid geven een irreëel beeld van de werkelijkheid. Is het niet Bijbelser om wat meer aandacht te hebben voor de innerlijke schoonheid? Dat geeft veel meer rust.

Vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

Lees meer artikelen over:

overgewicht
1 reactie
leene
Waarom gebruik je de yasmin pil? als dat is om een zwangerschap te voorkomen zou ik een andere methode gebruiken. Maar goed je gebruikt het misschien voor een andere medische reden.
Iets anders: bijna iedere vrouw heeft in meer of mindere mate cellulitis. Ik had dit ook al als tiener toen ik ondergewicht had!
Ik zie het ook al een beetje bij mijn 12 jarige dochter, ik zag het al een beetje toen ze nog een kleuter was. Zij is een sprietje, echt dun. Het is iets wat bij vrouwen hoort! De een zal het meer hebben dan de ander. Het zal ook wel genetisch zijn. Mijn advies: stop met kijken naar al die gefotoshopte lijven. ( ik heb een keer foto's gezien van hoe het echt was en hoe het er na fotoshop uitziet.. je wilt niet weten hoe groot dat verschil is.)
Focus niet op je cellulitis maar op het totaal plaatje, kijk welke kleding je goed staat, doen desnoods een kleuren of stijl analyse, leer wat je sterke punten zijn en versterk je innerlijk. Je leven laten bepalen door een bepaald aspect van je uiterlijk is zo jammer! Dat is tijdsverspilling