Geslotenheid in behoudende kerken

ir. Raymond H. Warnaar / Geen reacties

Vraag

Ik ben belijdend christen en ben overtuigd lid van mijn huidige gemeente. Zondags zie ik vele mensen de 'zwaardere' kerken bezoeken, zoals de Gereformeerde Gemeente in Nederland en de Oud Gereformeerde Gemeente.

Mijn vraag gaat over evangelisatie en blij zijn met Jezus. Hoe komt het toch dat juist binnen deze groepen er niet aan evangelisatie wordt gedaan en men niet vrijuit over de Heere wil of kan spreken? In mijn woonwijk is bijvoorbeeld een bijbelkring, waar christenen elkaar ontmoeten en samen genieten van de Bijbel en de verlossing. De buren die kerken in de Geref. Gemeente of de Oud Geref. Gemeente worden steevast uitgenodigd, maar weigeren met het argument: “Zo vorm je kerkjes binnen een kerk”. Ik begrijp niet wat ze bedoelen. Ik hoor ook dat zelfs in de eigen kerk niet aan gezamenlijke bijbelstudie wordt gedaan. Vreemd. Dat is toch juist wat je wilt als je Jezus hebt aangenomen? Of zit in die laatste zin nu juist het antwoord?

Ik wil graag in contact komen met mijn broeders en zusters in deze kerken, maar ik stuit op een muur van verzet. Hoe kan dat en zijn er tips te geven?

Antwoord

Beste vraagsteller, de argumenten en de oorzaken voor het weigeren deel te nemen aan bijbelstudies en evangelisatieactiviteiten kan ik niet goed inschatten. Mogelijke verklaringen zijn: het zich niet verwant voelen met evangelische kerken, het zuinig en trots zijn op de eigen leer en gewoonten, het persoonlijk niet deel hebben aan het heil in Christus, het niet gewend zijn om uit te komen voor eigen standpunten of ideeën, enz. Dit in tegenstelling tot evangelische gemeenten waar openheid naar anderen toe een hele gewone zaak is en evangelisatie als erg belangrijk gezien wordt.

Ik vind het moeilijk om tips te geven om de gesignaleerde geslotenheid te doorbreken. De kerkelijke culturen en leerverschillen liggen op sommige plaatsen erg ver uit elkaar. Misschien helpt het op het persoonlijke vlak om zelf eerst vertrouwen te geven door bijvoorbeeld kerkdiensten van je buren bij te wonen. Wellicht gaan ze dan ook een keer met jou mee...

Met vriendelijke groet,

Ing. R. H. Warnaar