Refomeisje

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 3 reacties

Vraag

Wat doet een jong ‘refomeisje’ die thuiswoont en geen broers/zussen heeft (leeftijd zo tussen 18-25) buiten school en werk om? Zo van: school of werk is van 8:00-16:00 en om 17:00 uur is ze thuis. Wat doet ze dan? Hoe vult ze haar vrije avonden, weekend, vakantie, etc. Ben ik heel benieuwd, naar want als ik naar mijn eigen leven kijk zou ik zo graag meer als een christelijk meisje willen leven, alleen heb ik geen idee waar ik kan beginnen aangezien ik niet bij een kerk behoor waar ik dingen van kan overnemen (dat is een lang verhaal, maar niet van belang nu). Hoop op een uitgebreid antwoord van activiteiten die veelal gedaan worden door jonge mensen.

Antwoord

Beste vriendin,

Ooit verscheen er een boekje met de titel "Refomeisje", ik zou je daarheen kunnen verwijzen (via o.a. uitgeverij Kok Boekencentrum nog steeds verkrijgbaar). Je kan daar vele concrete antwoorden in vinden.

Toch reageer ik op een andere manier. Er zit een vraag achter je vraag; je wil leven als een christelijk meisje terwijl je niet bekend bent met alle gewoonten en gebruiken. Mijn reactie is: wat je wil (leven als refo), kan (bijna) niet en is zeker niet nodig. Van nabij weet ik trouwens dat het refomeisje uit het boekje tegenwoordig op een aantal punten een andere leefstijl heeft, maar in de kern hetzelfde geloof beoefent.

De opdracht voor jou (en anderen) is niet te leven als 'refomeisje'. Je wordt uitgenodigd je leven aan Jezus te geven. Hij wil namelijk onze Zaligmaker en Heere zijn. Dat betekent dat Hij onze schuld wil verzoenen en ons leven in Zijn dienst wil nemen. Dat laatste vergt van onze kant een dagelijkse oefening. Eerlijk gezegd, ik heb dat nog niet onder de knie. Steeds weer met en voor Hem leven. Van Hem genade en vrijspraak ontvangen en in dankbaarheid me in Zijn dienst stellen. Die praktijk van het christelijke leven vraagt in elke tijd en concrete situatie weer om een nieuwe toepassing.

Wat ik je concreet aanraad: lees elke dag je Bijbel, zoek contact met andere christenen (die kerk doet er echt toe). Boven alles: bid regelmatig, zeg dan tegen God dat je beseft dat je vergeving nodig hebt, dat je om Jezus wil die vergeving wil aanvaarden en dat je je leven aan Hem wil geven. Bid dat de Heilige Geest je elke dag leidt in het maken van praktische keuzen. Dan word je (misschien) geen refo, maar een kind van God, dat is vele malen mooier.

Met een hartelijke groet,
Michel van Heijningen

3 reacties
Ellenoor
Op zich een mooi antwoord, maar er is toch ook niets mis met wat praktische ideeën? Beetje afhankelijk wat je leuk vindt om te doen: ik vond lezen altijd heerlijk (niet per se alleen de Bijbel, maar ook gewoon leesboeken), en schilderen. Verder is muziek maken denk ik iets wat in reformatorische gezinnen nog redelijk veel gebeurt. Een instrument leren spelen is sowieso nooit weg. Op een christelijk jongerenkoor gaan is ook leuk, leer je misschien gelijk wat andere christelijke jongeren uit de omgeving kennen. Maar ja, ga het vooral niet doen omdat dat bij het leven van een refomeisje hoort, maar gewoon omdat het je leuk lijkt :)
lihar
En de jeugdvereniging (meestal tot 21 jaar). In de meeste jv's ben je ook welkom als je geen lid in die kerk bent. Of een andere kring. Zo leer je andere gelovige jonge mensen kennen.
Ook goed om te bedenken: wat doe je nu in je vrije tijd? Zolang dat niet tegen de bijbel ingaat is er in principe niets mis.
En weet je, er zijn niet zo heel veel refomeisjes die helemaal geen broers en zussen hebben. De meeste meiden moeten ook gewoon best veel helpen in huis.
AHHK76
Als meisje van die leeftijd, (ik ben alweer een "beetje" ouder) ging ik: naar jeugdavonden
naar jeugdvereniging
wandelen met een vriendin
koffiesdrinken bij een andere vriendin
een boek lezen
creatief bezig zijn (samen of alleen)
richtten we een eigen interkerkelijke Bijbelstudiekring op
deed ik soms vrijwilligerswerk
ging ik naar belijdeniscatechisatie
deed ik een (evangelisatie)cursus
Als ik nu op die leeftijd zou zijn zou ik denk ik naar de "Jij daar" avonden willen... Gods zegen toegewenst in alles
Maar jij hoeft geen kopietje worden van iemand anders. Ga biddend ontdekken wat bij jou past!