Nepnieuws rond corona

Ds. K. van den Geest / 26 reacties

Vraag

Zou het vaccin voor het coronavirus het merkteken van het beest in Openbaring kunnen zijn? Corona = 3 + 15 + 18 + 15 + 14 + 1 = 66 en heeft 6 letters = 666. Corona betekent kroon en wordt vaak genoemd in Openbaring. De mensheid is de kroon op Gods schepping. Het lijkt erop dat er geen oorlog tegen een onzichtbaar virus is maar tegen de mensheid, als je kijkt naar de gevolgen van de maatregelen die genomen worden om het coronavirus te bestrijden.

Antwoord

Een christen leeft niet bij de gratie van speculaties, maar bij de Gratie Gods in Jezus Christus. Ook in tijden van coronacrisis schuilen we bij Hem, die Zelf de verzoekingen door satan doorstond door o.a. te verwijzen naar Psalm 91. Daar lezen we hoe de pest rondwaart in de duisternis maar dat de plaag de tent van de rechtvaardige niet zal treffen, omdat de Allerhoogste hem beschermt. Dat is de houding waarin een christen moet leven, juist in deze angstige tijd. Elkaar angst aanpraten d.m.v. speculaties en fantasieën over getalssymbolieken komt niet voort uit dat vertrouwen maar lijkt meer afkomstig te zijn van de hedendaagse bronnen van nepnieuws, die er belang bij hebben mensen en gemeenschappen te ontwrichten. Dus ga niet Googelen, want dat leidt tot goochelen. Openbaring is niet geschreven om ons dit soort angsten aan te praten, maar om ons te doen vertrouwen op Hem die de geschiedenis leidt en de wereld in Zijn hand heeft en houdt, tot het einde der tijden.

Dat een coronacrisis te maken heeft met het einde der tijden, dat zal ik niet ontkennen. Maar hoe die samenhang precies in elkaar zit, daarover is ons niets geopenbaard. Wij moeten slechts blijven bij Gods beloften, zoals ons gegeven in de Schriften tot troost van de Zijnen.

Ds. K. van den Geest

Lees meer artikelen over:

coronavirus
26 reacties
Zoya
Aan het begin van deze crisis hoorde ik kreten als:'nu is de tijd kleur te bekennen,' en: 'als kerken kunnen we nu het verschil maken!'
Het spijt me daar niks van te merken, en nog erger, wanneer je als christen vragen stelt over de tijd waarin we leven, andere christenen je het stempeltje 'complotdenker' opplakken.
Terwijl Jezus ons voortdurend zegt goed op de tekenen van de tijd te letten, heb ik zelden uit Openbaring of de eindtijd profetieën in het OT horen preken.
Het OT staat uiteindelijk vol met complotdenkers toch?
Neem bv. de profeet Jeremia.
Een complotdenker van de bovenste plank!
Door zijn eigen volk bespot, uitgelachen en naar het leven gestaan.
De ultieme complotdenker is uiteindelijk Jezus, en kijk hoe het met Hem afliep...
Pijnlijk om wanneer je in de ongekend ernstige wereldcrisis waarin we zijn aanbeland vragen gaat stellen, met algemene antwoorden de deur dicht gegooid krijgt, net zoals de kerkdeuren al weken gesloten zijn.
Jezus klaagt zelf al :'zal ik nog geloof vinden?'
Omega
@Zoya Je maakt een enorme denkfout. Jezus vraagt geloof in Hem, niet in complotten. En het voordeel van Jezus is dat Hij helder uitlegt wat er gaat gebeuren met degenen die in Hem geloven en met hen die Hem verwerpen. Hij rammelt niet met een zak ondefinieerbare cijfers. Jeremia trouwens ook niet. Je zou zijn profetieën eens moeten lezen. Kraakhelder. En nog gebeurd ook. Zowel de bedreigingen als de beloften.
Zoya
Het enige wat ik zeggen wil is dat wanneer je ook maar iets buiten het algemeen kerkelijke opvattingen potje piest, je meteen denigrerend een complotdenker wordt genoemd.
Dan zouden ,net als toen, Jeremia en vele andere profeten, en niet te vergeten Jezus, door de kerk van nu, ook complotdenkers worden genoemd.
Remco2
In New York noemen ze COVID-19 zelfs "the beast", dus ook nog een woord dat in Openbaring wordt gehanteerd. Maar pandemieën zijn er al zo lang als de mensheid bestaat. Niets nieuws onder de zon, alleen de laatste pandemie is zo lang geleden (1918) dat vrijwel niemand die zich nog kan herinneren.

De mensen in de 14e eeuw moeten ook hebben gedacht dat het einde der tijden was aangebroken, zo ontzettend veel mensen die toen stierven aan de pest. En toch was het nog niet zo ver.

Waak ervoor om geen valse profeet te worden door bij willekeurig alles aan de eindtijd te denken en alles daaruit te verklaren.
Omega
@Zoya Noem eens een -door jou verondersteld- 'complot' van Jeremia of Jezus! Je maakt me plotseling erg nieuwsgierig.
Roos1234
@ Zoya

'Het enige wat ik zeggen wil is dat wanneer je ook maar iets buiten het algemeen kerkelijke opvattingen potje piest, je meteen denigrerend een complotdenker wordt genoemd.'

Inderdaad!