Penetrante lucht

Peter Emdee / 1 reactie

Vraag

Ik, vrouw van 35, heb onlangs een blaasontsteking gehad. Nu is het zo dat de urine onaangenaam blijft ruiken, ondanks dat de urine schoon is. Ook een kweek heeft niets opgeleverd. Verder zijn de klachten ook weg, het is dus alleen de penetrante lucht. Heeft u enig idee wat dit kan betekenen? De huisarts doet er verder niets mee. Ik ben toch een tikkeltje bezorgd.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Sterk riekende urine kan verschillende oorzaken hebben en de geur kan soms een aanwijzing geven in welke richting de oorzaak gezocht moet worden. Mogelijke oorzaken zijn een blaasontsteking, zoals u al aangeeft, maar onder andere ook te weinig drinken, bepaalde soorten voedsel, sommige voedingssupplementen en soms onderliggende ziekten kunnen een mogelijke oorzaak zijn.

Als de urine sterk begon te ruiken toen u de blaasontsteking had, is het inderdaad mogelijk dat zij de oorzaak daarvan was. Uw huisarts doet er verder niets mee, schrijft u, hoewel u zich wel een beetje zorgen maakt. Als u geen blaasontstekingsklachten meer hebt is er mijns inziens geen reden om u zorgen te maken. Het is inderdaad zo dat in de meeste gevallen geen vervolgonderzoek noch andere vervolgstappen nodig zijn.

Indien de penetrante lucht blijft aanhouden kunt u dat het best even met de huisarts bespreken. U kunt de huisarts dan expliciet vragen naar zijn/haar gedachten en overwegingen en u kunt dan ook aangeven dat u zich zorgen maakt. Uw eigen huisarts heeft een beter overzicht van uw persoonlijke gezondheid dan ik en kan u gerichter uitleggen waarom hij/zij deze keuze maakt.

In verband met de coronavirusuitbraak voeg ik het volgende er nog even aan toe. (Ook voor andere meelezers van de vragenrubriek.) Mocht u op dit moment koorts hebben, veel moeten hoesten of verkouden zijn, of bent u in een risicogebied geweest? Neemt u dan telefonisch (!!!) contact met de huisarts(praktijk) op.

Met vriendelijke groet,

Peter Emdee

  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nijmegen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:
    Arts-onderzoeker
1 reactie
arr
Dit heb ik ook gehad na een blaasontsteking. Na een aantal maanden ging het vanzelf weer weg. Afwachten dus.