Thomas Guthrie

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Aan een PKN-predikant. Ik kwam deze preek tegen van Thomas Guthrie tegen. Ik werd er erg bemoedigd door. Ik had nog nooit van deze predikant gehoord en er is weinig van hem te vinden in het Nederlands. Hij heeft veel betekend In Schotland. Is deze predikant niet ten onrechte onderbelicht in Nederland?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dat je via deze Schotse kanselredenaar na zoveel jaren nog een zegen uit Gods Woord mocht ontvangen is een reden tot grote dankbaarheid. Zo spreken dienaren zelfs nadat ze gestorven zijn. De preken van Schotse predikers van vroeger eeuwen zijn ruim en diep.  Ik heb er zelf in mijn leven veel troost en geestelijke leiding uit ontvangen. Lees maar veel preken van hen, maar lees vooral in Gods Woord zelf.

Hoe het komt dat deze predikant zo onderbelicht is gebleven, is je vraag. Mogelijk komt dat omdat hij deel nam aan een gematigheidsbeweging. Mensen met extreme standpunten trekken vaak meer de aandacht. Maar is die onderbelichting zo belangrijk? Het gaat om de belichting van de rijkdom van Gods genade in Christus Jezus en hoe je er als zondig mens deel aan krijgt en uit leven mag. En is het om het even welke prediker deze boodschap brengt in welke tijd en in welke kerk dan ook.

Je zult het met me eens zijn dat we moeten oppassen voor protestantse heiligenverering. Het gaat niet om de prediker maar om de Christus die hij verkondigt.  Ook nu zijn er predikanten die tot grote zegen zijn, maar de meesten zullen na hun dood al snel worden vergeten.

Toen ik pas predikant was zei een wijze ouderling zei tegen me: Wees er niet op uit om als predikant naam te maken in je loopbaan. Als je overleden bent krijg je nog een paar regeltjes in de krant en dan is het over. Maak de Heere groot: Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen.

Daar zeg ik amen op.

Ds. A. van Vuuren

Tags in dit artikel:

oudvader