Storm in het leven

Ds. P.C. van Keulen / Geen reacties

Vraag

Momenteel stormt het in mijn leven. Ik heb de reddende hand van de Heere nodig, maar weet niet hoe ik die kan ontvangen. Ik lees in de Bijbel. Ik bid mijn gebeden. Hoe krijg ik dan persoonlijke steun van de Heere God? Is dat mogelijk? Wat moet ik dan doen? Kan de Heere mensen op mijn pad brengen om mij te helpen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik begin bij jouw laatste vraag: “Kan de Heere mensen op mijn pad brengen om mij te helpen?” Dat kan Hij zeker, dat laat Hij ook zien in Zijn Woord; ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de barmhartige Samaritaan. Hoe kwam deze op het (levens)pad van die zwaar gewonde man en hoe heeft hij hem geholpen in zijn omstandigheden. Ik denk ook aan Andreas, die tegen zijn broer Simon (Petrus) zei: “Wij hebben de Messias gevonden.” Daarna lezen we: “En hij leidde hem tot Jezus.” Wat zijn die barmhartige Samaritaan en Andreas een ander tot zegen geweest. Hierin zien we dat de Heere mensen op je pad kan brengen, die je kunnen helpen/bijstaan. Daar mag je dan ook om vragen.

“Kan de Heere mensen op mijn pad brengen om mij te helpen?” Ook zijn er in bepaalde zorgen en omstandigheden specifieke deskundigen die kunnen helpen en bijstaan, waarbij ik denk aan de hulpverlening alsook het pastoraat. Daar mag je ook biddend gebruik van maken, omdat de Heere hen die deskundigheid gegeven heeft. Soms is het ook heel verstandig om in de stormen die er in het leven kunnen zijn deze weg van de middelen te bewandelen.

“Kan de Heere mensen op mijn pad brengen om mij te helpen?” Je leest in jouw Bijbel, daarin mag je juist ook zien dat er al Iemand op jouw levenspad gekomen is, namelijk de Heere zelf. En op welk een wijze komt Hij op jouw levenspad! In de Bijbel lezen we onder andere van een storm in het leven van de discipelen, de storm op het water; de discipelen dachten dat zij zouden vergaan, maar hoe stilde Jezus de storm en deed het de discipelen zeggen: “Wie is toch Deze dat zelfs de wind en de zee Hem gehoorzaam zijn?” Wat hebben we zo in al onze (stormachtige) omstandigheden tot Hem te gaan, op Hem te zien, van Wie ook geldt: “Wie Hem aanroept in de nood, vindt Zijn gunst oneindig groot.”

Ik weet niet wat de storm in jouw leven is, die kan er in tijdelijk opzicht zijn, maar ook in geestelijk opzicht, maar hoe komt Hij dus al op jouw pad vanuit de Bijbel en hoe nodig is het om in geloof en vertrouwen op Hem te zien en het van Hem te verwachten als Hij Zich zo voorstelt in Zijn Woord! Je kunt wat zien op de storm, op de golven die tegen jouw levensscheepje aanslaan, waardoor je je zo overspoeld kunt voelen, maar dat doet je dieper zinken, dan wordt de storm soms een orkaan; het oog moet op Hem, want die het van Hem verwacht zal nooit beschaamd worden. Hoe velen keken in het geloof op Hem tijdens Zijn rondwandeling op aarde en zijn zij beschaamd uitgekomen?  Ook al zei Jezus tegen Zijn discipelen: “Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?” Toch ging de wind liggen en kwam er een grote stilte. En dat gaf hen steun om verder te kunnen gaan op het pad, waarbij de stormwind best nog wel eens de kop opstak, maar als Hij aan boord is, Die het gezegd heeft: “Zie, Ik ben met u al de dagen tot en met de laatste dag toe”, op de dagen van windstilte, op de dagen van storm, dan mag je toch op de veilige haven zien en zul je daar eenmaal binnenvaren om dan aan land te gaan, waar de stormen van hier tot het verleden behoren. Met Hem te gaan geeft rust te midden van alle onrust zowel tijdelijk als geestelijk.

Ik wens je van harte Zijn nabijheid toe.

Ds. P. C. van Keulen