Klaarwakker

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Zelf heb ik last van heel vroeg wakker worden. Rond 01.30 klaarwakker en dat was het dan. Hoe weet ik of dit ontwenningsverschijnselen zijn van lormetazepam of dat mijn depressie ondanks anti-depressiva weer terug is?

Antwoord

Eerste vraag mijnerzijds is dan: welk antidepressivum gebruikt u, in welke dosering en wanneer wordt die ingenomen? Antidepressiva kunnen namelijk slaap bevorderen, maar ook het omgekeerde doen. Activeren is een mogelijke werking van antidepressiva. Heeft het genomen middel dat effect bij u, dan is ’s morgens innemen aangewezen. Het staat ook buiten kijf dat stoppen met lormetazepam ontwenningsverschijnselen kan geven. Het vroeg wakker worden is dan wel ook aan dat stoppen gekoppeld en het vraagt misschien om een afbouwperiode dan wel volhouden – een ontwenningsverschijnsel verdwijnt na verloop van tijd.

Misschien is in uw geval het een optie om eens te bezien of melatonine een oplossing is. Zou dan starten met 3mg ’s avonds = na een week eventueel nog verhogen naar maximaal 5mg of bij goed effect heel langzaam afbouwen.

Drs. P. C. Hildering