Niet sterk genoeg

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik hebben regelmatig gemeenschap gehad. Ik wil graag stoppen, alleen mijn vriend weet niet hoe. Hij zegt hierin erg zwak te zijn en dan in andere dingen de fout in te gaan, zoals porno kijken. Als ik één ding verschrikkelijk vind is het dat wel. Dus dat is al een gedachte van mij: ik blijf het maar met hem doen, want straks kijkt hij naar andere vrouwen.

Na een tijd besefte ik echter de zonde van dit alles. Niet alleen van de seksualiteit voor het huwelijk, maar ook van andere zaken. Ik ging wel naar de kerk, maar ik geloofde er niks van, bidden deed ik niet, uit de Bijbel lezen ook niet. Tot op een dag dat ik wist en voelde dat het niet langer meer kon zo. Met muziek luisteren, uitgaan enz. kun je nog wel makkelijk stoppen, maar seksualiteit is een stuk lastiger.

Uiteindelijk kreeg ik mijn vriend hierin ook mee. Dat ging een week goed, terwijl ik God bleef bidden om hulp. Alleen werd de verleiding steeds groter. We zijn weer regelmatig de fout in gegaan. Ik ben jaloers op stelletjes die rein zijn gebleven voor het huwelijk, maar hoe kunnen wij hier mee stoppen? Het lijkt wel of het allemaal moeilijker wordt.

We gaan wel over paar maanden trouwen (gelukkig). En het ergste is nog dat ik last van mijn geweten krijg als ik naar catechisatie ga of boeken lees over iemand die met God leeft. Dan ben ik  jaloers op zo iemand en zou er graag alles voor over willen hebben om ook zo te zijn. Ik weet echt niet hoe ik het met God goed moet maken en hoe ik moet veranderen. Soms denk ik dat God aan mij voorbij gaat omdat ik elke keer weer deze fout maak, omdat ik niet sterk genoeg bent om deze stomme zonden te laten voor Hem! Nu zit ik met deze strijd en morgen voel ik weer helemaal niks. Daar word ik soms zo verdrietig van. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen!

Antwoord

Dank voor je mail. Ik ga proberen je wat terug te schrijven.

Door heel je mail heen hoor ik één grote worsteling; de zonde in jou zijn sterker dan jezelf. De macht van de zonde heerst ook in jouw leven (Rom. 6). Je bent een slaaf van je zonde. Al je goede voornemens eindigen telkens in de dood! Je bent een zondares ten voeten uit. Ten diepste wil je niet van de zonde af. Natuurlijk, het hoort niet en je mag niet voor je huwelijk gemeenschap hebben, maar je wilt het wel en je doet het gewoon.

Je bent ook bang voor de gevolgen. Je schrijft ook dat er wat veranderingen in je leven gekomen zijn. Je bent God gaan vragen om hulp of Hij jou wil helpen om niet te zondigen. Je bent jaloers op mensen met een rein leven. Jouw leven is verre van rein. Je schrijft dat je niet weet hoe het goed moet komen.

Schrik niet, het komt ook met jou zo nooit meer goed. Op deze manier is het allemaal gedoemd om te mislukken. Heftig he? Ondanks je veranderingen red je het zo niet. Je bent wel veranderd als het gaat om bepaalde keuzes en bepaalde inzichten, maar je bent nog steeds dezelfde vrouw. Je eindigt je mail door te zeggen dat je soms bang bent dat God je voorbij gaat omdat je niet sterk genoeg bent om deze zonde te weerstaan.

Beste meid, je bent een hopeloos geval voor Mozes! Mozes kan maar één doen en dat is jou voor eeuwig veroordelen (Rom. 3:19). Je bent een zondares tot in het diepst van je bestaan. Er woont in jou totaal geen goed. Je bent geneigd tot alle kwaad, al lijkt het soms een paar dagen anders te gaan met je leven, maar je valt telkens weer in het kwaad. Je schrikt wel van jezelf, maar je beeld staat getekend in het Woord. Er is niemand rechtvaardig, zelfs niet tot één toe (Rom. 3:9).

Hoe moet het dan met jou verder? Nee, je moet niet veranderen, maar je moet vernieuwd worden. Vernieuwd? Ja, restaureren gaat niet lukken. Het is onherstelbaar stuk in mijn en jouw leven. Je moet van een Ander worden. Eens Anderen! Te midden van jouw zonde en jouw zondige leven klinkt het Evangelie. Jij ligt op de grond, gebeten door de slang. Het vergif giert door je lichaam. Te midden van deze dodelijke toestand wordt de slang opgericht en klinkt het uit de mond van het Woord: zie het Lam van God dat de zonde der wereld wegneemt (Joh. 1:29). Er staat niet zonden, maar zonde. Want jij doet niet alleen zonde, maar je bent zonde. Hij draagt ons weg! Deze dierbare Heere Jezus is jouw enige redding. Werp je neer midden in je zonde en ellende aan Zijn voeten. Stop met alle vrome reformatie in je leven, kom zoals je bent tot Hem die leeft. Die het gezegd heeft: “Al waren je zonden als scharlaken, Ik zal ze maken zo wit als wol” (Jes. 1:18). Zijn gerechtigheid/rechtvaardigheid redt ons van de dood. Door het geloof zijn wij in Hem rechtvaardig voor God (Rom. 5:1), ziet God jouw en mijn zonde niet meer. In Hem zijn we pas echt rein in Gods ogen. Zo rein dat God ons aan kan nemen als Zijn kinderen.

De boodschap van jouw eeuwig heil komt tot je als een zondares (Lukas 5:32), maar God kan ons alleen aannemen als we rein zijn in Zijn ogen. Al degene die één zijn in het geloof met Christus, zijn in Zijn ogen rein (Rom. 5:1). Die omhelst de Vader en neemt ze aan tot Zijn kinderen. “Mijn zoon, mijn dochter geef Mij uw hart” (Spreuken 23:22). Beste meid, al diegenen die zo in hun zonde en ellende zich tot Hem om genezing wenden, die worden genezen. Diegenen krijgen een doodsteek, een knak waar de macht tot zondigen vergaat. Die sterven aan de macht van de zonde (Rom. 6:1). Die willen niet langer meer in de zonde blijven leven. Die worden gedoopt in Zijn dood, zegt Paulus (Rom. 6:3). Daar heeft de oude mens een knak gekregen om niet meer de zonde te dienen (Rom. 6:6).

Ik moet stoppen, misschien een volgende keer verder. God zegene je met een kus van Jezus mond.

Groet, je dominee A. Simons