(On)verdachte moedervlekken

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vraag over het volgende. Ik las dat, wanneer een moedervlek groter is dan 0,6 mm., deze verdacht is. Nu is het zo dat ik een paar moedervlekken heb die wat groter zijn, rond de 10 mm maximaal. Deze heb ik al zolang ik me kan heugen. Ze veranderen niet en bloeden/jeuken niet voor zover ik kan beoordelen. Moet ik deze laten zien aan de huisarts of is dat niet nodig?

Antwoord

Beste vragensteller,

De grootte van de moedervlek is een van de risicofactoren voor de ontwikkeling van een melanoom. Daarnaast zijn er nog een aantal risicokenmerken (de ABCDE regel).  Veruit de meeste moedervlekken van 0.6 cm (!) of groter worden nooit een melanoom. Zoals jij ze beschrijft hoef je er dus niets mee.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

moedervlek
1 reactie
beardedjohnie
Als er bloedverwanten zijn die een melanoom hebben gehad is het misschien wel slim om er een deskundige (dermatoloog) naar te laten kijken