Livial bij vervroegde overgang

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het medicijn Livial, dat is een hormoonpil die mij is voorgeschreven omdat ik door onbekende reden vervroegd in de overgang ben gekomen. Mijn gynaecoloog vindt me (42) te jong om niks te gebruiken, vandaar Livial. Ik ben er huiverig voor om wat je er allemaal over leest. Ik zie het zelf als tussen tweede kwaden kiezen: niks gebruiken is op deze leeftijd ook een risico en Livial geeft ook risico’s. Ik ben er nog niet mee begonnen omdat ik ontzettend twijfel wat te doen. Kan helemaal niks gebruiken echt zoveel kwaad? Graag een (liefst uitgebreid) advies.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Oestrogenen beschermen de botten tegen botontkalking. Hoe eerder de overgang, des te groter is de kans op botontkalking. Daarom wordt er vaak hormoontherapie geadviseerd bij een vroege overgang. Dat helpt uiteraard ook tegen overgangsklachten.

Het is zeker niet noodzakelijk oestrogenen te slikken. Het gebruik kent ook risico's. In het farmacotherapeutisch kompas kun je over de bijwerkingen lezen.
Botontkalking kun je ook op andere manieren tegengaan. Die adviezen kun je lezen op thuisarts.nl.

Vriendelijke groet,
A. Meijer,
huisarts

Lees meer artikelen over:

hormonenovergang