Ketelbinkie op kansel

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 19 en ik heb een vraag over het dominee worden, want ik heb nu al gevoelens daarvoor maar ik zit op een heel laag schoolniveau. Er wordt een universitaire opleiding gevraagd, maar ik dacht dat God ook mensen uitkiest die minder qua schoolniveau zijn en daar wordt dan geen rekening mee gehouden? Alvast heel erg bedankt voor het antwoord en ik hoop dat u mij begrijpt.

Antwoord

Een jongeman meent dominee te moeten worden, maar weet niet hoe dat moet gezien zijn (on)geleerd bolletje. Het woord dominee betekent “heer”. Hoe we aan die titel gekomen zijn weet ik niet. Wel, dat de Heere er geen ‘heren’ op na houdt in zijn dienst, maar knechtjes.

In de praktijk blijkt dat er dominees zijn die willen domineren in de gemeenten en kerken. Dus een soort kapitein spelen. Tegen die achtergrond de volgende opmerking: De Heere houdt er in Zijn dienst geen kapiteins op na, maar ketelbinkjes.

Ja, ik begrijp je goed. Ik heb in het zelfde schuitje gezeten als jij. Dezelfde vragen en geen antwoord en het toch geworden. Mijn antwoord is heel kort en eenvoudig: wacht op de Heere. Of zoals Jesaja het zegt: wie gelooft, haast niet. Als de roeping echt is zal de Heere je leiden, door Zijn Woord en Geest en gaat het anders dan we onszelf hadden voorgesteld.

Zijn genade toegewenst,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

roeping