Serieus tijdens catechisatie

ir. Raymond H. Warnaar / Geen reacties

Vraag

Binnen school en kerk ga ik om met een bepaalde vriendengroep. Al jaren een hechte club mensen die het geloof zeer serieus neemt en waar we ook enorm veel plezier met elkaar kunnen hebben. Binnenkort start de catechisatie. En daar ben ik dus bang voor, want mijn vriendinnen hebben het er al over dat we vooral veel lol gaan maken en lachen. Ik houd ook echt van een lolletje op z’n tijd, maar vind catechisatie een serieuze aangelegenheid. Ik wil nu en later (als dat mij is gegeven) de Heere dienen. Zo wil ik mij niet gedragen tegenover de Heere.

Het lijkt wel alsof men catechisatie steeds minder serieus neemt. Bij mijn broer wordt er ook al zoveel gelachen en gefluisterd op catechisatie. Wat nu? Ik wil de Heere dienen, mijn vader (en moeder) niet teleurstellen, maar ook wil ik geen buitenbeentje worden in mijn vriendengroep. Wat is uw advies?

Antwoord

Beste vragensteller, je schrijft dat je omgaat met een vriendengroep die het geloof zeer serieus neemt. Daaruit begrijp ik dat je regelmatig met elkaar over het geloof in gesprek bent: wat het is, wat het met je doet, hoe de preek van zondag daar mee te maken heeft, enzovoort. Waarschijnlijk genoeg stof tot praten, want het geloof is iets van je hele leven. Het verandert en verrijkt je leven, het bemoedigt je, het geeft vertrouwen en liefde tot de Heere, maar het geloof heeft ook te maken met schaduwkanten en teleurstellingen, omdat je op deze aarde altijd omringd blijft door zonden, zwakheden en verleidingen.

Als jullie met elkaar open over het geloof spreken, dan kan ik me voorstellen dat bovengenoemde aspecten altijd wel ergens korter of langer aan bod komen. Volgens mij is dan het stapje naar jouw vraag niet zo heel groot. Je kunt dan vertellen dat voor jou de catechistatie heel belangrijk is voor je geloofsleven, omdat je dan meer over de Heere leert, de Bijbel steeds beter begrijpt, Gods' liefde meer ervaart (en vul verder maar in). En dat je hoopt en verwacht dat het voor je vrienden ook zo is.

Als jouw vrienden dit (geloofs)onderwerp serieus nemen, zullen ze je hierop een serieus antwoord moeten geven en zal er op z’n minst een gesprek hierover ontstaan. Tijdens dat gesprek zullen er redenen genoemd worden waarom ze de catechisatie vooral zien als een mogelijkheid om lol te maken. Bijvoorbeeld omdat het te saai is, of moeilijk, te weinig relatie heeft met het dagelijkse leven, te rommelig of simpelweg omdat het iets verplichts is. Wat er ook uitkomt, je hebt een gesprek met elkaar, waarin je niet alleen kunt noemen dat jij de catechisatie anders ervaart, maar waardoor je ook meer begrijpt van de motieven van je vrienden om daar vooral lol te willen maken. En als hun motieven op een bepaalde manier hout snijden, zul je dat samen ook moeten bespreken met degenen die de catechisatie verzorgen. Want het gaat tenslotte om het samen zoeken, dienen en groot maken van de Heere.

Ga dus met elkaar in gesprek! Misschien moet je daar jezelf voor overwinnen en kost het je iets van jezelf, maar dat hoort precies bij het willen dienen van de Heere! En het zou zomaar kunnen dat je hierdoor dichter bij elkaar komt en elkaar kunt helpen om het geloofsleven praktisch te verbeteren. Je hebt niets te verliezen, alleen maar te winnen!

Vriendelijke groet,
Raymond Warnaar

Lees meer artikelen over:

catechisatie