Moeite met dierentuinen

Ds. J.J. Tigchelaar / 34 reacties

Vraag

Aan een dominee. Veel mensen bezoeken dierentuinen, ook heel veel christelijke mensen. Eigenlijk vraag ik mij al lange tijd af of je als christen eigenlijk wel naar een dierentuin mag gaan. Het is toch nooit Gods bedoeling geweest dat de mens de wilde dieren die Hij gemaakt heeft op deze manier opsluit? En het is onzin om te zeggen dat de dieren hier goed verzorgd worden en niet onder hun gevangenschap lijden omdat ze niet beter weten. Ik geloof niet dat God het goed vindt dat wij op deze manier met Zijn dieren om gaan. Hoe kijkt u daar tegenaan?

Antwoord

1. Hoe ik daar tegenaan kijk? Laat ik beginnen met de opmerking dat sommige mensen roomser dan de paus zijn. Ze overdrijven in het volgen van hun principes. Dat vind ik enigszins in de vraag. De zogenoemde dierenrechten zijn absoluut geworden. Dat heeft nogal wat consequenties.

2. Gaat het in de vraag specifiek over wilde dieren? En waar ligt dan de scheidslijn tussen de wilde en de andere dieren?

3. In hoeverre mogen mensen over dieren beschikken? Is het houden van vee voor de slacht en de vacht wel geoorloofd? Is het houden van huisdieren en vogeltjes in volieres en vissen in een aquarium of vijver dan wel toelaatbaar= Mogen ezels, paarden, ossen, honden, kamelen en olifanten als trek- en rijdieren gebruikt worden? En de herten in het hertenkamp, de ezeltjes in de dierentuin, de paarden in de manege? En de waakhonden, herdershonden bij een schaapskudde en blindengeleidehonden?

4. Of mogen bepaalde dieren wel gebruikt worden, maar andere niet gehouden worden voor alleen bezichtiging? Blijft nog de vraag of het instellen van wildreservaten voor bedreigde diersoorten door de beugel kan.

5. In de Bijbel vinden we wel wat aanwijzingen. Adam (letterlijk: de mens) kreeg heerschappij over alle dieren, reeds in de hof van Eden (Genesis 1:26-28). Het geven van namen duidt ook op heerschappij (Genesis 2:19). Het heeft er alle schijn van dat koning Salomo al een soort dierentuin had met onder andere apen en pauwen (1 Koningen 10:22). De aartsvaders en Job bezaten (soms zeer grote) kuddes van allerlei dieren. Bestemd als ruil- en gebruiksmiddel en voor offeranden.

6. Maar tegelijkertijd waarschuwt de Schrift ook voor verkeerd gedrag ten aanzien van dieren. Deuteronomium 25:4: “Een rund mag u niet muilkorven als hij aan het dorsen is”. Spreuken 12:10: “De rechtvaardige kent het leven van zijn vee”. Ook wel vertaald als: “Een rechtvaardige zorgt goed voor zijn vee”.

7. Daarom geldt ook hier het oude spreekwoord: het misbruik heft het gebruik niet op. Terecht moet worden opgetreden tegen alle vormen van dierenmishandeling. Dat houdt echter geen absoluut verbod op het houden en bezichtigen van dieren in. Wat het laatste betreft: De rijkdom aan en verscheidenheid van door God geschapen dieren mogen wij en onze kinderen toch wel bewonderen zonder dat we de hele wereld gaan afreizen. God roept Job ook op om de machtige schepselen te bezien.

8. Wel blijft er een tussengebied: mogen paarden gebruikt worden in de strijd? De Bijbel noemt het feit dat er ruiters met paarden en strijdwagens werden gebruikt, ook in Israël, maar spreekt er geen oordeel over uit. In de Tweede Wereldoorlog gebruikte de Sovjet Unie honden met een springlading op hun rug om vijandige tanks (en de hond) uit te schakelen. En zo zal er wel meer zeer dubieus gebruik van dieren zijn.

Ds. J. J. Tigchelaar

Tags in dit artikel:

dieren
34 reacties
Samanthi
@lees mijn eerste berichtje, ik heb het over dieren in een te klein verblijf... niet alleen in een dierentuin.
Omega
@Samanthi Ik reageer dan ook met name op je tweede bericht ;-) En om de discussie niet te vertroebelen heb ik de eenzijdige flauwekulverhalen over de plofkip maar even laten rusten.
zilvermeeuw
Altijd hetzelfde liedje bij dit soort onderwerpen: 'het kan altijd slechter dus laten we hier blij mee zijn" (want daar komt het op neer). Ja het kan slechter maar moet dat als criterium gehanteerd worden?!
De dierentuinen in Nederland hebben over het algemeen een grote inhaalslag voor elkaar gekregen v.w.b. de dierenverblijven. Maar dieren opsluiten - hoe 'riant' ook - kan nooit wedijveren met de vrijheid.
Het is schandalig hoe de mens - ook in Nederland - omgaat met de meest weerlozen: de dieren. Kijk alleen maar naar die afschuwelijke bio industrie waar dieren geen levende wezens zijn maar 'producten' zonder enig gevoel.
Alle (!) christenen zouden zich dat moeten aantrekken omdat het pure dierenmishandeling is. Enorme mishandeling van mede-schepselen! De Schepper heeft de aarde toevertrouwd aan de mens, NIET uitgeleverd.
RSTHG21
@Omega
https://m.youtube.com/watch?v=c-hjxf_STfk
Flauwekul? Durf je dat ook te zeggen na het kijken van dit filmpje?
dorieng
Wat ben ik blij te lezen dat er meer mensen zijn die het welzijn van dieren serieus nemen! Het is zo ontzettend belangrijk....juist ook als christen. Echt heel erg fijn.
Jeremiah
@Samanthi

Blijdorp is 1 van de beste, grootste en mooiste dierentuinen van Europa, en heeft niet voor niets al jaren achter elkaar allerlei prijzen gewonnen. De dieren zitten over t algemeen in zeer ruime verblijven, zeker in vergelijking met bijv Artis.
Omega
@RSTHG21 Ik kan het fimpje niet openen, dus ik kan daar geen oordeel over geven. Als het uit de koker komt van Wakker Dier en z'n vriendjes, dan acht ik de kans op misleiding zeer groot. Ze zijn er nogal goed in om incidenten uit te vergroten en aan elkaar te plakken. Misschien moet je dit artikel uit de (linkse) Volkskrant maar even lezen, dan zie je hoe dit pregnante clubje cijfers manipuleert: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/lijden-tientallen-miljoenen-kippen-pijn-zoals-wakker-dier-beweert~b916754c/

Tja @zilvermeeuw, als jij en je verontruste vriendjes bereid zijn om een fatsoenlijke prijs te betalen aan producenten van ons voedsel, dan is bio-industrie helemaal niet nodig. Maar iedereen wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Naast het feit dat er nog genoeg mensen zijn die nauwelijks een stukje vlees kunnen betalen. En 60.000 bijen in een kast is ook bio-industrie. Moeten we daar ook mee stoppen? En roepen dat het anders moet is altijd makkelijk als je tegelijkertijd niet met een alternatief komt aanzetten. Ik ben bovendien erg benieuwd of je ook huisdieren (=gevangenschap) wilt verbieden.
zilvermeeuw
@Omega, sorry maar ik ben niet van plan om op aantijdingen en vermoedens in te gaan, zonde van mijn tijd. Hier laat ik het bij.
Omega
@zilvermeeuw Ik had niet anders verwacht. Je reactie is dezelfde als die van dierenactivisten waar ik mee in discussie ga. Veel geblaat, maar weinig wol... om maar bij het onderwerp te blijven ;-)
CrA
Vraagsteller, u gelooft niet dat God het goed vindt dat er zo met Zijn dieren wordt omgegaan, zoals dat gebeurt in een dierentuin. Nu ziet u dat andere christenen dit wel doen. Ik hoop niet dat u zich door hun gedrag laat verleiden om ook een dierentuin te gaan bezoeken, want dan hebben zij een probleem en u. Zij, omdat ze niet meer in de liefde wandelen en u te gronde richten en u, omdat u zondigt. Daarom staat vast in dat geloof: u bezoekt geen dierentuin. Zo kunnen ook andere christenen met een goed geweten en in het geloof een dierentuin bezoeken.
En ja, hoe ervaren de dieren het vertoeven in een dierentuin? In deze discussie wordt een vergelijking gemaakt met een verpleeghuis. Dus als we die bewoners eens vragen of ze gelukkig zijn dan hebben we mogelijk een antwoord op die vraag.
Omega
@CrA Prima plan! Het is overigens al gevraagd: https://www.ouderenfonds.nl/activiteiten/eenzaamheid
CrA
Het SCP heeft onderzoek gedaan naar het welbevinden van bewoners in verpleeghuizen. Zes van de tien ondervraagde bewoners zeggen gelukkig te zijn. Dat is minder dan onder zelfstandig wonende 75-plussers, van wie acht op de tien zich gelukkig voelen.
Dus als we het hier mee willen vergelijken doen dierentuinen het beslist niet slecht, maar zijn dieren in het wild gelukkiger ;)
Omega
@CrA De meeste dieren in het wild zijn prooidieren. Ik hoef niet zo lang na te denken over het antwoord op de vraag of ze gelukkig zijn als ze in de kaken van een predator hangen. Dat schijnt namelijk nogal eens voor te komen ;-)
CrA
Onbegrijpelijk @Omega, dat ze daar nu gelukkiger zijn ;-)