Opnieuw contact met ex

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik moet beginnen. Toen ik 15 jaar was kreeg ik verkering met een jongen. Na ongeveer 2 jaar is dat uitgegaan. Ik was in het begin ontzettend opgelucht, want het ging gewoon niet meer. Ik heb zelfs een tijd een hekel aan hem gehad! Dat is ondertussen al 4 jaar geleden. Sinds 2 jaar ben ik echter weer heel anders naar hem gaan kijken. Dat wist ik alleen niet. Ik dacht er overheen te zijn en toe te zijn aan een nieuwe relatie. Na veel twijfelen koos ik voor een heel lieve jongen. Toen ik hem van mijn gevoelens vertelde was hij heel blij. Maar ik twijfelde nog steeds! Alleen wist hij dat niet. Op het moment dat we bijna verkering hadden belde mijn vorige vriend om mij mee uit te vragen. Ik was perplex en helemaal opgewonden, omdat ik merkte dat dit mij heel erg veel deed. Veel meer dan ik ooit verwacht had. Ik ben met hem mee geweest en het was een gezellige avond. Ik heb hem gevraagd waarom hij mij mee heeft gevraagd. Antwoord: "Ik begin de laatste tijd steeds meer aan je te denken. misschien begint er wel iets meer te groeien." Ik was ontzettend blij om dat te horen. Aan de andere kant was ik dus helemaal verbaasd om mijzelf. Want ik was er toch overheen? Bovendien dacht ik altijd dat hij gek op mijn vriendin was, maar dat ontkende hij zo stellig dat ik dat geloof. Mijn vriendin is wel gek op hem, dus voor haar is het minder.

Nu zijn er ongeveer 8 weken verstreken. Ik heb het aan die andere jongen uitgelegd en verteld dat het tussen ons sowieso niks meer wordt omdat die ander me nog te veel deed. Was ik echt op hem verliefd, dan voelde ik ook niet die behoefte tot mijn ex. Want ik ben er wel achter dat ik nog steeds helemaal gek op hem ben. Of weer eigenlijk, sinds anderhalf jaar. Het vreemde is ook, ik heb er altijd voor gebeden of het tussen hem en mij weer wat mag worden. Tot ik dacht dat het niks meer zou worden en ik het van me afzette. Maar juist op zo'n belangrijk moment, want ik had bijna verkering met die ander, belde hij. Kan ik dit zien als iets van God? Want mijn ex heeft gevraagd of ik nog op hem wil wachten, want hij wist het nog niet zeker. Hij wist niet goed of dit het nu wel was! Het gevolg hiervan is dat ik ontzettend onzeker ben en steeds minder lekker in m'n vel zit. Ik weet ook echt niet meer wat ik moet doen! En die onzekerheid vreet echt aan me. Ik denk er de hele dag door aan en daar wordt ik echt niet vrolijker van.

Weet u wat ik nu moet doen? Hoe zou ik hem kunnen helpen? Wat kan ik hem verder zeggen? Het kan gewoon nog dat het niks wordt. Die kans is net zo goed aanwezig, als dat het wel wat wordt. En dat frustreert mij ook zo ontzettend. Wat moet ik doen? Help mij, want ik weet het echt niet meer!

Antwoord

Ik kan mij goed voorstellen dat je helemaal gespannen bent van de situatie, dat het echt aan je vreet zoals je schrijft. Immers, je hebt bijna verkering met een aardige, lieve jongen. Dan blijkt dat je vorige vriend komt en dat je tot je eigen verbazing nog heel veel om hem geeft. Je maakt het vervolgens met die andere jongen uit, wat overigens erg correct is van je, dat je geen twee jongens "aan het lijntje houdt". En nu weet je vroegere vriend het ineens niet helemaal zeker en nu lijkt het wel of je helemaal niets meer over hebt.

Ik vind wel dat je tegen je vroegere vriend moet zeggen, dat het fijn zou zijn om toch regelmatig met elkaar om te gaan, zodat je elkaar ook echt weer beter leert kennen. Je vroegere vriend wil het eerst kennelijk helmaal zeker weten alvorens hij verder gaat met de verkering, maar daar heb je juist verkering voor. De ene dag ben je nu eenmaal meer verliefd dan de andere dag, dat hangt ook van je stemming af. En zeker als je bij jezelf moet uivogelen of hij/zij echt wel de ware is, daar word je pas echt onzeker van.

Vraag je vroegere vriend om gewoon gezellig met elkaar om te gaan en dan zie je vanzelf wel of je meer naar elkaar toegroeit of juist minder. Heel veel sterkte met deze situatie.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

verkering